آمریکا: از درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو حمایت می‌کنیم



سخنگوی کاخ سفید،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن از درخواست عضویت فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، "جن ساکی" سخنگوی کاخ سفید عصر پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ناتو یک اتحاد دفاعی است نه تهاجمی. و فنلاند و سوئد نیز دو متحد نزدیک آمریکا هستند.

 

سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد: هیچ قصد خصمانه ای از سوی آمریکا و ناتو علیه روسیه وجود ندارد اما ولادیمیر پوتین باعث بروز این مسائل و سبب شده است حمایت مردم این کشور از عضویت در ناتو افزایش یابد.

 

کاخ سفید پیش از این نیز اعلام کرده بود  واشنگتن از سیاست درهای باز ناتو حمایت می کند.

 

"آن لینده" وزیر خارجه سوئد گفته است که کشورش ضمانت هایی را از آمریکا دریافت کرده مبنی بر این که در زمان بررسی تقاضای این کشور برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سوی ۳۰کشور عضو این ائتلاف، مورد حمایت آمریکا قرار خواهد گرفت.

 

سوئد و کشور همسایه فنلاند در طول جنگ سرد در خارج از ائتلاف ناتو ماندند.

 

خبرگزاری رویترز می گوید: الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و حمله این کشور به اوکراین دو کشور را وادار کرده تا درباره سیاست های امنیتی خود تجدید نظر کنند.

 

باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی گفت که این کمیته " بررسی سریع" عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در صورت تصمیم این دو کشور برای حضور در این ائتلاف نظامی را آغاز خواهد کرد.

 

حداقل دو سوم سنای آمریکا  باید به عضویت کشورهای جدید در ناتو رأی  مثبت دهند.

 

سناتور جیم ریش، عضو ارشد جمهوری‌خواه  این کمیته نیز در توییتی مدعی شد که اعلام امروز فنلاند یک گام بزرگ به سمت آینده امنیت فراآتلانتیک است.

 

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور  روز شنبه برای شرکت در نشست وزرای خارجه ناتو با موضوع واکنش به جنگ اوکراین به آلمان سفر خواهد کرد.

 

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان ماه گذشته وزرای خارجه ناتو را برای یک نشست غیررسمی در برلین دعوت کرد.

 

این نشست در حالی برگزار می شود که فنلاند با ابراز نگرانی از تهاجم روسیه به اوکراین برای پیوستن به ناتو اقدام کرده است.

 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می گوید  که هر گونه روند  عضویت " بدون مشکل و سریع" خواهد بود و از عضویت فنلاند در این ائتلاف استقبال خواهد شد.

 

فنلاند و سوئد قرار است در روزهای آینده اعلام کنند که آیا نامزد پیوستن به ناتو هستند یا خیر؟ به احتمال بسیار زیاد پاسخ فنلاند مثبت خواهد بود اما سوئدی‌ها هنوز تردیدهایی دارند.

 

 سخنگوی کرملین تاکید کرده است که الحاق فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به طور قطع یک تهدید برای امنیت روسیه محسوب خواهد شد.

 

دیمیتری پسکوف با بیان اینکه مسکو پیامدهای این اقدام را در راستای تامین امنیت خود بررسی می‌کند، افزود: این اقدام اخیر برای توسعه ناتو، قاره ما را امن‌تر و باثبات‌تر نخواهد کرد.

 

این در حالی است که سائولی نینیسته رئیس جمهور فنلاند روز گذشته به رغم هشدارهای روسیه گفت، عضویت احتمالی کشورش در ناتو علیه هیچ کسی نخواهد بود.

 

وزارت خارجه روسیه در واکنش به احتمال پیوستن فنلاند به ناتو، اعلام کرد مسکو در این زمینه ناگزیر به اقدامات  تلافی جویانه خواهد شد.

 

به گزارش سی ان ان، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد؛ «فنلاند باید از مسئولیت و عواقب  پیوستن به ناتو آگاه باشد، چراکه روسیه ناگزیر به اقدامات و برداشتن گام های تلافی جویانه در صورت پیوستن آن کشور به این اتحاد (نظامی) خواهد شد ».

 

بنابراین گزارش در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: اظهارات «سائولی نینیسته» رئیس جمهوری و «سانا مارین» نخست وزیر فنلاند که امروز در خصوص تمایل پیوستن آن کشور به ناتو بیان شد، یک تغییر اساسی  در سیاست خارجی فنلاند است؛ هلسینکی باید نسبت به مسئولیت و عواقب چنین حرکتی آگاه باشد ».

 

سی ان ان گزارش داد: فنلاند با روسیه ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------