تداوم کمک نظامی آمریکا به اوکراین/ ناتو: درگیر جنگ میدانی مستقیم با روسیه نخواهیم شد



جو بایدن،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس جمهور آمریکا از کمک نظامی جدید این کشور به اوکراین در روزهای آتی خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از سی ان بی سی، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری امروز پنجشنبه خود در نشست سران کشورهای عضو ناتو از ارائه کمک ۸۰۰ میلیون دلاری جدید به اوکراین، شامل دفاع هوایی خبر داد.

 

بایدن در این باره گفت: در روزهای آینده، ما در نظر داریم اختصاص کمک نظامی بیش از ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین، شامل سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته، توپخانه و مهمات اضافی، رادارهای ضد سامانه های آتشبار، مهمات اضافی برای سامانه های پرتاب چندگانه راکت که قبلاً به اوکراین منتقل شده اند را اعلام کنیم.

 

وی همچنین در ادامه سخنان خود درباره نشست امسال در شهر مادرید پایتخت اسپانیا گفت: گمان کنم که همه مان موافق این مسئله که نشست امسال، نشستی تاریخی بود، هستیم.

 

رئیس جمهور آمریکا افزود که طی ۱۲ سال گذشته که ناتو آخرین بار مفهوم راهبردی خود را تدوین کرد، جهان تغییر کرده است. وی ادامه داد: این نشست در مورد تقویت اتحادهای ما، آمادگی برای چالش هایی بود که جهان امروز با آن مواجه است و همچنین تهدیداتی که در آینده رخ خواهند داد.

 

وی همچنین از کمک های نظامی ۵۰ کشور به اوکراین خبر داد و گفت: متحدان ما در سراسر جهان مشارکت قابل توجهی برای کمک به اوکراین دارند. به ابتکار «لوید آستین» وزیر دفاع، بیش از ۵۰ کشور تعهدات جدیدی در این زمینه داده اند و این یک تلاش جهانی برای حمایت از اوکراین است.

 

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: ما در مورد تامین حدود ۱۴۰ هزار سامانه ضد تانک، بیش از ۶۰۰ دستگاه تانک، تقریباً ۵۰۰ سامانه توپخانه، بیش از ۶۰۰ هزار خمپاره و همچنین سامانه‌های پیشرفته پرتاب چندگانه راکت، سامانه‌های ضد کشتی و سامانه‌های پدافند هوایی صحبت می‌کنیم.

 

بایدن همچنین با اشاره به تصمیم رهبران کشورهای گروه هفت (G۷) ( شامل انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، آمریکا، فرانسه و ژاپن) در اجلاس اخیر این گروه جهت کاهش وابستگی به انرژی مسکو و آغاز محدود کردن قیمت‌ نفت و گاز روسیه، گفت: ما به تیم‌های خود دستور داده‌ایم تا روی جزئیات محدودیت‌ قیمت نفت روسیه کار کنند تا درآمد پوتین کاهش یابد و به آمریکایی‌ها و سایر مردم در پمپ بنزین‌ها آسیبی نرسد.

 

رئیس جمهور آمریکا همچنین در ادامه افزود: ما و غرب به کشتی های روسیه جهت حمل و نقل نفت خدمات بیمه ارائه نخواهیم داد. بنابراین آنها در تحویل نفت به مشتریانشان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

 

وی همچنین قول داد که روسیه در حفظ تولید نفت به دلیل دسترسی محدود به فناوری های تحت تحریم‌، دچار مشکل شود و خاطرنشان کرد که سازوکار محدودیت سقف قیمت به روسیه اجازه خواهد تا از صادرات نفت خود کمتر از میزان فعلی سود ببرد.

 

بایدن همچنین با اشاره به سفر آتی خود به عربستان سعودی گفت که هدف وی از این سفر متقاعد کردن عربستان به افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت جهانی سوخت نیست.

 

وی تاکید کرد: من قصد ندارم در این مورد از آنها درخواستی داشت باشم. من قصد دارم در نشستی با حضور نمایندگان همه کشورهای خلیج فارس، این مسئله را مطرح کنم. قصد دارم اعلام کنم که افزایش مشترک تولید نفت از سوی همه و نه فقط از سوی عربستان سعودی، لازم است.

 

بایدن همچنین درباره فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» (F-۱۶) به ترکیه گفت: ما باید آنها را بفروشیم، اما برای انجام این کار به تایید کنگره نیاز دارم و به گمانم می توانیم موافقت کنگره را جلب کنیم.

 

وی همچنین با رد این مسئله که این معامله بهایی است که ترکیه در ازای لغو اعتراض خود نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو دریافت می کند، گفت: انجام ندادن این کار به نفع ما نیست. به آنها (ترکیه) اطلاع دادم که از ماه دسامبر تا الان به هیچ وجه تغییر موضع نداده ام.

 

***

 

ناتو: درگیر جنگ میدانی مستقیم با روسیه نخواهیم شد

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو طی سخنانی بعد از پایان نشست مادرید اعلام کرد که این سازمان به هیچ عنوان درگیر جنگی مستقیم با روسیه نخواهد شد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در اختتامیه نشست سران ناتو گفت به هیچ عنوان قصد درگیری مستقیم با روسیه را نداریم و در واقع برای جلوگیری از جنگ تلاش می‌کنیم.

 

وی گفت: اگر جنگ اوکراین به یک جنگ تمام‌ عیار بین روسیه و ناتو تبدیل شود، شاهد خسارات جبران ناپذیری در منطقه خواهیم بود که هم اکنون در اوکراین مشاهده می‌کنیم.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد که ناتو دو وظیفه دارد: حمایت از اوکراین و جلوگیری از تشدید درگیری به خارج از اوکراین. وی تاکید کرد: هدف اصلی ناتو جلوگیری از تنش‌ در منطقه است و به خاطر همین درگیر هیچ جنگی نخواهد شد.

 

صحبت‌های استولتنبرگ در حالی بیان شد که ناتو در بیانیه‌ پایانی خود در شهر مادرید، روسیه را یک تهدید بالقوه علیه امنیت کشورهای عضو این سازمان اعلام کرد.

 

ناتو در بیانیه خود همچنین تاکید کرد که بحران برآمده از تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین به‌طور چشمگیری نظم امنیتی اروپا را برهم زده است.

 

در این بیانیه همچنین از موافقت رهبران ناتو با دعوت رسمی از فنلاند و سوئد و امضای پروتکل‌های الحاقِ این دو کشور برای پیوستن به این ائتلاف خبر داده شد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------