الگوی پیش‌روی داعش چگونه است؟



داعش با تصرف شهرهای بیشتر در عراق و سوریه به اعتبار خود می افزاید و این مسئله مفهوم مهمی برای مسلمانان است.

به گزارش فرارو به نقل از تایم، زمانیکه داعش زمین های بیشتری را از آن خود می کند، چیزی بیش از زمین به دست می آورد. هر اینچ اضافی در نقشه جهان ضمن افزایش قدرت خود داعش، به ادعای این گروه برای تبدیل شدن به رهبر احتمالی جهان مسلمانان سنی اعتبار می دهد. شاید بخش عمده متصرفات این گروه افراطی بیابان باشد اما به هر حال بیابان همان چیزی است که بخش عمده خاورمیانه را شکل داده است. در این مرحله هرگونه پیشروی به خلافت تاریخی که آثار رو به افزایش با افتخار از سوی تمام مسلمانان مطرح می شود، ارتباط پیدا می کند.

به نقشه زیر توجه کنید. این نقشه بیانگر دسترسی بزرگترین خلافت اسلامی تاریخ یعنی سلسله امویان در حدود سال 700 پس از میلاد را نشان می دهد:

اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 
و این نقشه نیویورک تایمز با عنوان «مناطقی که داعش در آنها لانه دارد» است:

 

اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 
مطمئنا این اغراق بزرگی است. در واقع شاید داعش تنها یک درصد از این بخش زرد رنگ را در اختیار داشته باشد و در نقشه های دیگر نیویورک تایمز که به جزئیات پرداخته این مسئله مشهود است. اما در هر یک از آن نقشه ها خاک داعش در حال گسترش است. و این رشد به روایت شتاب حرکت و اجتناب ناپذیری آن دامن می زند و خوراک جذب نیرو برای داعش است. به هر حال این گروه فقط یک سازمان تروریستی ساده نیست. داعش مدعی است سیستمی دولتی را راه اندازی کرده که تا 100 سال پیش مسلمانان تحت حکمرانی اش زندگی می کردند، زمانیکه جنگ جهانی اول به امپراتوری عثمانی-آخرین سلسله ای که یک خلیفه داشت- پایان داد. 29 ژوئن سال گذشته، کمتر از سه هفته از تصرف موصل بود که رهبر داعش که پیشتر با نام ابوبکر البغدادی شناخته می شد، خود را خلیفه ابراهیم خواهند و آن بخش از خاک عراق و سوریه که تحت تصرفش بود را یک خلافت جدید برای دولت خودخوانده اسلامی.

شادی حمید از موسسه بروکینگز می گوید: «یکی از پیش شرط های شکل گیری یک خلافت برخورداری از یک قلمروی گسترده است. بنابراین هرچه بر قلمروی شما افزوده شود، خلافت تان مشروعیت بیشتری خواهد داشت. در تاریخ نیز همین گونه بوده و داعش به طور کاملا خودآگاه بر این باور است که روند پیشروی نخستین نسل اسلام را الگو قرار داده که در مدت زمان کوتاهی، قلمروی گسترده ای را فتح کرد.»

تاریخ نویسان می گویند سرعت فوق العاده آن فتوحات ناشی از مجموعه ای از عوامل بود. بجز ایمانی که شکل گرفته بود و در اشتیاق طرفداران حضرت محمد (ص) نمایان بود و موفقیت آنها در تغییر دین افراد، برخی مناطق از سال ها جنگ میان دیگر امپراتوری ها به ستوه آمده بودند و برخی مناطق دیگر مانند پرشیا با افول دین خود یعنی زرتشتی روبرو بودند و به دنبال تغییر بودند.

نظرسنجی ها نشان می دهد تعداد اندکی از مسلمانان از داعش حمایت می کنند. اکثرشان ترجیح می دهد در جهان مدرن زندگی کنند و درک اعتدالی که از اسلام بر جهان غالب شده را به جای آورند. اما اکثر مسلمانان نیز می گویند جنگ غرب علیه تروریسم که با حمله به افغانستان و عراق تعریف شده، جنگی علیه ایمان آنها نیز به شمار می آید و بسیاری از آنها از امید پنهان شان در مورد ایده شکل گیری یک خلافت می گویند. این شکاف به داعش فرصت مانور می دهد.

هرچه سرعت متصرفات داعش بیشتر شود، تهدید آن نیز جدی تر می شود. تمرکز اصلی این گروه تا به حال بر ماندن در خاورمیانه و راه اندازی خلافت بوده است. اما اگر رهبران آن تصمیم بگیرند که به سوی یک کمپین ترور جدی در آمریکا و دیگر کشورهای غربی بروند -همانطور که برخی تحلیل گران اطلاعاتی می گویند مطمئنا خواهد رفت- دیدگاه مسلمانان میانه روی معمولی در مورد داعش و خلافتش مسئله بسیار مهمی خواهد بود. همانطور که دانیل بنیامین، مسئول سابق مبارزه با تروریسم وزارت خارجه تاکید می کند: «تغییرات اندک نظرات در حاشیه یک جمعیت یک میلیارد و 200 میلیونی می تواند تاثیرات عظیمی داشته باشد.» و تغییرات کوچک در عقاید- یا بیشتر از کوچک- طی ماه هایی مشابه ماه هایی که داعش پشت سر گذاشته رخ می دهد.

اخبار بین الملل - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------