بسته نظامی جدید آمریکا برای اوکراین / چهار سامانه موشکی هیمارس تحویل کی‌یف می‌شود



پنتاگون ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
پنتاگون اعلام کرد چهار سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا موسوم به هیمارس (HIMARS) در بسته کمک نظامی ۶۲۵ میلیون دلاری آتی برای اوکراین گنجانده خواهد شد. 

به گزارش  ایرنا از آسوشیتدپرس (AP)، دولت بایدن به دنبال تقویت طولانی مدت وضعیت دفاعی اوکراین پس از استفاده موفقیت آمیز اوکراینی‌ها از سامانه موشکی هیمارس و پیشرفت‌های اخیر علیه روسیه است.

 

خبر کمک نظامی بیشتر کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که پنتاگون بسته کمک امنیتی ۱.۱ میلیارد دلاری را برای اوکراین اعلام کرد.

 

سامانه‌های موشکی هیمارس که به عنوان «تغییرگر میدان بازی» توصیف می‌شوند، می‌توانند بر روی یک کامیون استاندارد ارتشی نصب شوند و با خدمه معدودی که شامل یک راننده، توپچی و رئیس بخش پرتاب‌کننده است، کار کنند.

 

این سامانه موشکی بردی در حدود ۸۰ کیلومتر دارد و به نیروهای دفاعی اوکراین این امکان را می‌دهد که در پشت خطوط روسیه به اهداف مهمی از جمله انبارهای مهمات، مواضع توپخانه دوربرد، پست‌های فرماندهی و سایت‌های پدافند هوایی حمله کنند.

 

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه به سی ان ان گفت: «آنچه اکنون شاهد آن هستیم نوعی تغییر در میدان جنگ است. اوکراینی‌ها در منطقه خارکیف بسیار خوب عمل کرده و از فرصت‌ها استفاده کردند. مبارزه در منطقه خرسون کمی کندتر پیش می‌رود اما آنها در حال پیشرفت هستند.»

 

وزارت دفاع آمریکا پیشتر (پنجشنبه هفت مهر) فهرست کامل کمک‌های نظامی خود به اوکراین را منتشر کرد.

 

بر اساس این گزارش آمریکا تاکنون بیش از ۱۷ میلیارد دلار کمک نظامی و تجهیزات ارسال کرده است.

 

در فهرست منتشر شده پنتاگون بیش از یک هزار و ۴۰۰ سامانه ضدهوایی استینگر، ۸ هزار و ۵۰۰ سلاح ضد تانک جاولین، ۳۲ هزار سکوی زرهی، ۹۸۸ هزار خمپاره هویتزر، ۶۰ میلیون گلوله و مهمات سبک و ده‌ها هزار راکت و نارنجک ذکر شده است.

 

پنتاگون همچنین مقادیر زیادی سلاح سنگین از جمله بیش از ۱۵۰ قبضه توپ، ۲۰ فروند بالگرد Mi-۱۷، دویست دستگاه نفربر زرهی M۱۱۳ و ۱۶ سامانه موشکی توپخانه هیمارس به اوکراین ارسال کرده است.

 

آمریکا در جریان جنگ روسیه و اوکراین علاوه بر تجهیزات نظامی ارسال شده این کشور به کی‌یف مثل کلاه ایمنی و تجهیزات الکترونیک، حداقل ۷۰۰ پهپاد و تعداد نامشخصی مین ضد نفر در اختیار دولت کی‌یف قرار داده است.

 

نیروهای اوکراینی هفته گذشته از سامانه هیمارس (HIMARS) برای کشتن الکسی کاترینیچف معاون اول رئیس امنیت در اداره مستقر در کرملین در خرسون، یکی از مناطق الحاق شده، استفاده کردند.

 

یک مقام بلندپایه پنتاگون در گفت وگو با آسوشیتدپرس مدعی شد که روسیه پس از حمله موفقیت آمیز اوکراین به خطوط روس‌ها در جبهه، مجبور شده است تا در خرسون یک جبهه دفاعی ایجاد کند.

 

همچنین بنا به گزارش نیوزویک، این کمک‌های نظامی جدید آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از بسیج نسبی ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره برای تقویت قوای جنگی کشورش خبر داد.

 

نیروهای نظامی اوکراین در تابستان یک حمله متقابل را آغاز کردند که منجر به باز پس گرفته شدن بخش بزرگی از شمال شرق این کشور شد.

 

پوتین هفته گذشته اعلام کرد که روسیه چهار منطقه اشغالی اوکراین را پس از برگزاری همه پرسی به کشورش ملحق کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------