طالبان به این روش از شیخ‌های قطری پول هنگفت می‌گیرد



طالبان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
شماری از اعضای کابینه و چهره‌های بانفوذ طالبان که بر مسندهای مهم دولتی تکیه زده‌اند، از توزیع زمین‌ و مهیا کردن شکارگاه برای بازرگانان و شیخ‌های قطری، پول هنگفتی به جیب می‌زنند. ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، ملا نورالله نوری، وزیر سرحدات و قبایل طالبان، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، و مولوی محمد نعیم وردک، سرپرست سفارت افغانستان در قطر، ازجمله این افرادند که در ۱۶ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، با واگذار کردن زمین‌ها و دشت‌هایی در استان‌های نیمروز، فراه، قندهار و هلمند به بازرگانان قطری، مبالغ هنگفتی دریافت کرده‌اند.

به  گزارش ایسنا؛ یک منبع آگاه، با شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت گفت، بازرگانان و شیخ‌های قطری مناطق مشخصی را به‌عنوان شکارگاه انتخاب می‌کنند و با پرداخت مبلغی به یکی از مقام‌های طالبان، منطقه مورد نظر خود را برای طولانی‌مدت تصاحب می‌کنند.

 

این منبع گفت، هر یک از شهرستان‌ها و محلاتی که در آن امکان شکار نوعی پرنده کمیاب به‌نام میش‌مرغ یا هوبره وجود دارد، به یکی از بازرگانان و مقام‌های قطری اختصاص یافته است.

 

براساس اطلاعات این منبع، استان نیمروز به شیخ عبدالله بن‌محمد آل‌ثانی، شهرستان خانشین در هلمند به شیخ احمد ابن عبدالله دوم، استان فراه به شیخ علی بن عبدالله دوم، استان هلمند به خالد بن شاهین الغنائم، شهرستان غوریان در هرات به خلیفه حمد العطیه، شهرستان کهسان در هرات به شیخ عبدالعزیز بن‌جاسم آل‌ثانی و شهرستان شیندند هرات به شیخ خالد بن خلیفه دوم واگذار شده است.

 

به گفته او، این افراد که از مقام‌ها و بازرگانان قطرند، این مناطق را به هدف شکار انتخاب کرده‌اند و در فصل شکار که معمولا میان ماه‌های ژانویه و فوریه است، با ده‌ها خدمه و محافظ و بدون اخذ ویزا، وارد افغانستان می‌شوند.

 

در روزهای اخیر، ملا خیراالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، و حاجی محمد یوسف وفا، استاندار طالبان برای قندهار، از کمپ‌هایی که در محلات مربوط به بازرگانان و مقام‌های قطری در استان‌های فراه، هلمند، قندهار، نیمروز و هرات ایجاد شده‌اند، بازدید کردند.

 

این منبع خبری اضافه کرد که خدمه‌ و محافظان بازرگانان قطری، از چند روز قبل وارد شکارگاه‌ها در هلمند، قندهار، نیمروز و فراه شده‌اند و برای پذیرایی از مالکان این شکارگاه‌ها آماده می‌شوند. بیشتر خدمه‌ بازرگانان و شیخ‌های قطری که برای پذیرایی از آنان وارد افغانستان شده‌اند، شهروندان پاکستان‌اند.

 

ویدیوها و عکس‌های منتشرشده ازسوی چند تن از اعضای طالبان در توییتر نیز حضور حاجی محمد یوسف وفا، استاندار طالبان در قندهار را هنگام بازدید از کمپ‌های پذیرایی از بازرگانان قطری نشان می‌دهد.

 

در یکی از ویدیوها، مردی که به نمایندگی از یکی از شیخ‌های قطری به قندهار سفر کرده است، پاکت سربسته‌ای را به حاجی محمد یوسف وفا تحویل می‌دهد.

 

فردی که با ایندیپندنت گفت‌وگو کرده است، اشاره کرد که هریک از بازرگانان و شیخ‌های قطری که منطقه‌ای را در استان‌های جنوب افغانستان به شکارگاه اختصاص داده‌اند، در هربار سفرشان به افغانستان، به مقام‌های طالبان تا ۵۰۰ هزار دلار آمریکایی هدیه می‌دهند. این منبع اضافه کرد که همین روش در زمان حاکمیت دولت جمهوریت در افغانستان نیز جریان داشت، اما تفاوت در این بود که مقام‌های دولت جمهوریت، چند برابر طالبان پول می‌گرفتند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------