ترامپ: اف‌بی‌آی تلاش می کرد دولت من را سرنگون کند / گزارش وزارت دادگستری این موضوع را ثابت می کند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
رئیس جمهور آمریکا از گزارش جدید بازرس کل وزارت دادگستری این کشور درباره تحقیقات اف.بی.آی از کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود تحسین به عمل آورده و مدعی شد این گزارش نشان داده، مقامهای اف.بی.‌آی در این تحقیقات عملا سرنگونی دولتش را دنبال می‌کردند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در جریان یک میزگرد در محل اتاق کابینه در کاخ سفید اظهار کرد: این کار(تحقیقات اف.بی.آی از کمپین ریاست جمهوری ترامپ) هدفش تلاش برای سرنگونی دولت بود و افراد زیادی در آن دخیل بوده‌اند که مچشان را در حین ارتکاب جرم گرفته‌اند.

 

ترامپ در ادامه تصریح کرد: من فکر می‌کنم این اتفاق به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهایی که داشته‌ایم ثبت می‌شود. با توجه به چیزهایی که ما یافتیم و دیدیم این اتفاق هرگز نباید دوباره در کشور ما رخ دهد.

 

این اظهارات ترامپ در حالی مطرح شدند که مایکل هوروویتز، بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا در گزارش مفصلی درباره تحقیقات اف.بی.آی از کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۶ دونالد ترامپ که روز دوشنبه منتشر کرد، نتیجه گیری کرده که ماموران اف.بی.آی در گشایش پرونده این تحقیقات درباره کمپین ترامپ و چند تن از دستیاران و افراد وابسته به این کمپین "انگیزه و اغراض سیاسی نداشته‌اند" و به این ترتیب یکی از ادعاهای پرتکرار مطرح شده از سوی ترامپ و همپیمانان جمهوریخواهش را رد کرده است.

 

در گزارش بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا نتیجه گیری شده است که اف‌بی‌آی، که یک سازمان تحقیقات جنایی و مجری قانون است، برای شروع آن تحقیقات "هدفی مجاز" داشت.

 

مایکل هوروویتز، بازرس وزارت دادگستری، سعی کرد دلایل تجسس اف‌بی‌آی از کارتر پیج، مشاور سابق کمپین انتخاباتی ترامپ، را که در روسیه زندگی و کار می کرد ارزیابی کند.

 

او دریافت که استفاده اف‌بی‌آی از اطلاعات محرمانه مطابق مقررات سازمان بوده اما نتیجه گیری کرد درخواست اف‌بی‌آی برای کسب مجوز از دادگاه تجسس اطلاعات خارجی (اف.آی.اس.ای) برای زیر نظر گرفتن کارتر پیج دارای ۱۷ مورد "جاافتادگی و بی دقتی قابل توجه" بود.

 

دفتر بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا همچنین تاکید کرد، این اشتباهات باعث شد دلایل مطرح شده در تقاضانامه اف‌بی‌آی برای گرفتن حکم تجسس قوی تر از آنچه بود به نظر برسد.

 

این دفتر همچنین در مورد نحوه ارائه گزارش کریستوفر استیل، مامور سابق اطلاعاتی انگلیس، به اف‌بی‌آی ایراد گرفت. آن گزارش شامل یک رشته ادعاهای تایید نشده در مورد ترامپ بود.

 

کریستوفر استیل از سوی مخالفان سیاسی ترامپ از جمله کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون استخدام شد تا در مورد او تحقیق کند.

 

هوروویتز گفت که اف‌بی‌آی در مورد اهمیت تحقیقات سابق کریستوفر استیل "اغراق" کرده بود. اف‌بی‌آی گفته بود که گزارش های قبلی استیل "تصدیق شده و در فرآیندهای تحقیقات جنایی به کار گرفته شده‌اند."

 

انتظار می رود هوروویتز روز چهارشنبه در یک جلسه کمیته قضایی مجلس سنا به سوالات در مورد گزارش خود توضیح دهد.

 

جمهوریخواهان مدعی شده‌اند که افشاگری های مطرح شده در گزارش بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا سند و مدرک ارتکاب تخلف از سوی مقامهای ارشد اف.بی.آی محسوب می‌شوند در حالی که دموکراتها این گزارش را عامل رد ادعای ترامپ مبنی بر وجود اغراض سیاسی در پشت تحقیقات درباره ارتباط کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۶ او با روسیه دانسته‌اند.

 

ترامپ با اشاره به این که در جریان محتوای این گزارش قرار گرفته، خاطر نشان کرد، جزئیات مطرح شده در این گزارش "خیلی بدتر از هر آنچه که می توانستم تصور کنم هستند".

 

ترامپ در ادامه اظهاراتش در کاخ سفید خاطر نشان کرد: آنها سندسازی کرده و به دادگاه‌ها دروغ گفته و برای پیشبرد اهدافشان دست به هر کاری زدند. این چیزی است که ما نمی‌توانیم هرگز اجازه دهیم که باز اتفاق بیافتد.

 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه از پام باندی، از نیروهای جدید کاخ سفید و دادستان کل سابق فلوریدا دعوت کرد درباره این گزارش به صورت مختصر در این میزگرد حرف بزند.

 

باندی گفت، مقامهای حرفه‌ای ضابط قانون با مشاهده محتوای این گزارش "عصبانی شدند".

 

باندی تاکید کرد: این یک روز وحشتناک برای کشور ما با توجه به این که چنین اتفاقی برای رئیس جمهور آمریکا رخ داده، محسوب می‌شود.

 

او گفت که با توجه به این گزارش بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا، ماموران اف.بی.آی اقدام به جعل ایمیل، دروغگویی و حذف اسناد و مدارک تحریک آمیز به هدف "ادامه عملیات شکار موهومات" علیه ترامپ کرده‌اند.

 

ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای نتیجه گیری اصلی بازرس کل مبنی بر اینکه شواهد کافی برای شروع تحقیقات اف‌بی‌آی وجود داشت را رد کرد.

 

مایکل هوروویتز در جریان تحقیقات خود که ماه مارس سال پیش شروع شد بیش از یک میلیون سند را مرور کرده و بیش از ۱۷۰ مصاحبه انجام داده است.

 

اف‌بی‌آی در سال ۲۰۱۶ تحقیقاتی را برای بررسی احتمال تبانی میان کمپین ترامپ و روسیه پیش از انتخابات آن سال شروع کرده بود.

 

آن تحقیقات در نهایت به رابرت مولر دادستان ویژه سپرده شد.

 

مولر در گزارش مربوط به تحقیقات خود که ماه آوریل به پایان رسید نتیجه گیری کرد شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد کمپین ترامپ برای تاثیر گذاشتن بر انتخابات با کرملین همدست بود.

 

با این حال سازمان های اطلاعاتی آمریکا نتیجه گیری کرده اند که روسیه آن سال به نفع ترامپ در انتخابات آمریکا دخالت کرد.

 

  ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------