سندرز: برای مقابله با کرونا اول از همه باید دهان ترامپ را ببندیم/ بایدن: برای مقابله با کرونا از ارتش کمک می‌گرفتم



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,مناظره
جو بایدن معاون باراک اوباما و برنی سندرز سناتور ارشد آمریکایی در اولین مناظره دو نفره به میزبانی شبکه سی ان ان رودرروی هم قرار گرفتند. 

به گزارش فارس،با کناره گیری نامزدهای انتخابات درون حزبی آمریکا، جو بایدن و برنی سندرز برای اولین بار به صورت دو نفره با یکدیگر مناظره کردند. 

 

پیش از این قرار بود مناظره در آریزونا برگزار شود اما به دلیل نگرانیهای ناشی از شیوع ویروس کرونا این مناظره بدون حضور تماشاگر و در استودیوی شبکه سی ان ان در واشنگتن برگزار شد. 

 

سی ان ان همچنین اعلام کرد که فاصله بین پودیوم‌های دو نامزد شش فوت است که نسبت به مناظره‌های دو نفره به دلیل خطر ناشی از کرونا بیشتر در نظر گرفته شده است.

 

هر نامزد برای رسیدن به این مناظره باید 20 درصد وکلای انتخاباتی دموکراتها را کسب می‌کرد. 

 

این مناظره قبل از برگزاری انتخابات درون حزبی در ایالتهای آریزونا، فلوریدا، ایلینوی و اوهایو برگزار می‌شود. 

 

مجری برنامه اولین سوال که درباره ویروس کرونا و راههای مقابله با آن بود را از بایدن و سندرز پرسید.

 

بایدن در ابتدای صحبتهای خود در حالیکه دوبار سرفه کرد گفت: این بحران خیلی بزرگی است و مقابله با آن همکاری همه را می‌طلبد.

 

وی افزود: در وهله اول من تعداد تستها را افزایش می‌دهم و مطمئن می‌شوم که در همه ایالتها مردم به تست کرونا دسترسی دارند. از بیمارستان و تختهای کافی در بیمارستانها باید مطمئن شویم و همنین باید با مشکلات اقتصادی ناشی از آن مقابله کنیم.

 

سندرز نیز در پاسخ به این سوال گفت: به نظر من اولین گام، چه من رئیس جمهور شوم یا نشوم، این است که جلوی حرفهای رئیس جمهور را همین الان بگیریم، چرا که او در حال تضعیف پزشکان و کارکنانی است که در حال کمک به مردم آمریکا هستند. 

 

وی در ادامه اضافه کرد: بیایید صادق باشیم؛ اپیدمی ویروس کرونا در آمریکا ضعفها و ناتوانی باورنکردنی سیستم خدمات درمانی ما را آشکار کرد.

 

وی در ادامه افزود: دولت باید تهاجمی عمل کند تا همه مردم بدانند که وقتی بیمار می‌شوند همه مخارج آن پرداخت میشود. مردم نباید نگران پرداخت پول برای درمان خود باشند.

 

یکی از مجریان برنامه پرسید اگر برای مقابله با ویروس کرونا نیاز به استقرار ارتش باشد واکنش آنها چه خواهد بود.

 

برنی سندرز تاکید کرد که او هر کاری لازم باشد را انجام خواهد داد. جو بایدن نیز گفت که او اگر رئیس جمهور بود ضمن اعلام شرایط اضطراری ملی بلافاصله ارتش را فرامی‌خواند تا از آنها برای ساخت بیمارستانهای موقتی کمک بگیرد.

 

سندرز در ادامه ضمن ارائه طرح خدمات درمانی خود و دفاع از آن گفت: آمریکا برای مقابله با کرونا باید از چین کمک بگیرد.

 

وی در پاسخ به سوال مجری درباره پنهانکاری چین و رفتار این کشور با پزشکی که کرونا را افشا کرده بود گفت: باید از چین درس بگیریم. درس اول این است که به مردم دروغ نگوییم و در زمینه ماهیت بحران صادق باشیم.

 

اکنون زمان همکاری با چین است. آنها چیزهای زیادی درباره این میدانند. باید با سازمان بهداشت جهانی و ایتالیا همکاری کنیم. این یک بحران جهانی است و همه باید با هم همکاری کنیم.

 

بایدن نیز درباره مهاجرانی که مدارک اقامت ندارند گفت: هرکسی که علائم دارد باید تست بتواند تست بدهد. مهاجرانی که مدارک اقامت ندارند نیز نباید اخراج شوند و باید از آنها تست گرفته شود. هرکسی باید احساس کند اگر بیمار شد میتواند خدمات درمانی دریافت کند.این یک اصل عمومی است و فراتر از ویروس کرونا است. 

 

در ادامه مناظره جو بایدن به اظهارات برنی سندرز در زمینه حمایت میلیونرها و میلیاردرهای آمریکایی از وی برای پیروزی در انتخابات و نفوذ پول در کمپین انتخاباتی خود پاسخ داد.  

 

بایدن با رد اتهامات سندرز گفت که داشتن پول همیشه به معنای پیروزی نیست. سندرز میگوید که من توسط میلیاردرها تغذیه میشوم اما در سه شنبه بزرگ قبلی و قبل از آن، برنی چند برابر من هزینه کرد اما انتخابات را بردم. من هیچ وقت پولی نداشتم اما هنوز میبرم.

 

سندرز در مقابل به سابقه جو بایدن در سنای آمریکا اشاره کرد و آن را فاجعه خواند. وی بایدن به رای دادن به طرحهایی برای تضعیف امنیت ملی آمریکا متهم کرد. 

 

سندرز از بایدن به خاطر رای دادن به قانون دفاع از ازدواج، توافقات تجاری مثل نفتا و رای به جنگ آمریکا علیه عراق و لایجه ورشکستگی سال 2005 شدیدا انتقاد کرد. 

 

جو بایدن از رای خود به طرحهایی که سندرز از آنها نام برد   دفاع کرد. بایدن در طوب مناظره چند بار از ایده های برنی سندرز حمایت کرد و تاکید کرد که با آنها موافق است، از جمله وی از طرح شهریه رایگان دانشگاهها که توسط سندرز ارائه شده است حمایت کرد و گفت که ایده بسیار خوبی است.

 

بایدن در بخش اقتصادی نیز از ایده محاکمه بانکدارانی که در بحرانهای اقتصادی آمریکا از جمله بحران اقتصادی سال 2008 نقش داشتند حمایت کرد و گفت که با سندرز موافق است که این افراد باید زندانی شوند. 

 

بایدن در ادامه به سندرز گفت، با اینکه در جزئیات اختلاف داریم اما در اصول هم عقیده هستیم. وی سپس گفت که اگر سندرز نامزد موکراتها شود از او حمایت خواهد کرد. 

 

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اضافه کرد که اگر رئیس جمهور شود معاون او یک زن خواهد بود. 

 

سندرز نیز با اشاره به وجود زنان مترقی احتمال انتخاب یک زن به عنوان معاون خود را رد نکرد.

 

در ادامه مناظره برنی سندرز در پاسخ به سوالی درباره انچه که حکومتهای اقتدارگرا خوانده شد ضمن تاکید بر مواضع قبلی خود از حکومت کاسترو در کوبا دفاع کرد و گفت که نباید نکات مثبت این رژیمها را رد کنیم.

 

جوبایدن در مقابل از مواضع سندرز انتقاد کرد و گفت که در ولت باراک اوباما تلاش کردیم سیاست کوبا را تغییر دهیم و مردم کوبا را از این رژیم رها کنیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------