کاهش زرادخانه اتمی آمریکا، شرط چین برای ورود به مذاکرات واشنگتن-مسکو



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین تاکید کرد، اگر واشنگتن با کاهش زرادخانه اتمی‌اش به اندازه چین موافقت کند، پکن آماده است تا به مذاکرات خلع تسلیحات اتمی با آمریکا و روسیه بپیوندد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فو کونگ، مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا هنوز به ما نگفته از مشارکت ما در این مذاکرات چه چیزی می‌خواهد؛ اینکه ما زرادخانه اتمی‌مان را به اندازه آمریکا افزایش دهیم یا اینکه آمریکا آماده است تا زرادخانه‌ اتمی‌اش را به اندازه چین کاهش دهد.

 

او تاکید کرد: اگر آمریکا با کاهش زرادخانه اتمی‌اش به اندازه چین موافقت کند، ما فردای همان روز به مذاکرات خواهیم پیوست.

 

چین بارها از مذاکره درباره آینده پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به استارت جدید امتناع کرده و تاکید دارد که این تنها بخشی از زرادخانه‌های اتمی است که از سوی آمریکا و روسیه گسترش یافته‌اند.

 

بر اساس بیانیه پیشین سخنگوی وزارت امور خارجه چین، آمریکا باید ابتدا به درخواست‌های روسیه برای تمدید پیمان استارت جدید و کاهش زرادخانه اتمی خویش پاسخ دهد تا شرایطی را برای دیگر کشورها به منظور پیوستن به مذاکرات چندجانبه درباره خلع تسلیحات اتمی ایجاد کند.

 

پس از فروپاشی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۲۰۱۹ میلادی، پیمان استارت جدید آخرین پیمان کنترل تسلیحاتی باقیمانده میان روسیه و آمریکا محسوب می‌شود. این پیمان که در ماه فوریه منقضی می‌شود، مقرر کرده که تعداد موشک‌اندازهای اتمی استراتژیک به نصف کاهش یابد و تعداد کلاهک‌های اتمی استراتژیک مستقر به ۱۵۵۰ محدود شود.  

 

روسیه می‌خواهد پیمان کنونی برای پنج سال دیگر تمدید شود، در حالی که آمریکا هنوز برنامه‌های خود را در رابطه با این پیمان مطرح نکرده اما از یک توافق کنترل تسلیحاتی سه‌جانبه با حضور روسیه و چین حمایت کرده است.

 

براساس آمار سال ۲۰۱۹ میلادی انجمن کنترل تسلیحاتی مستقر در آمریکا، روسیه و آمریکا هر یک بیش از شش هزار کلاهک اتمی دارند، در حالی که چین ۲۹۰، فرانسه ۳۰۰ و انگلیس ۲۰۰ کلاهک اتمی در اختیار دارند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------