آمریکا کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل را بدست گرفت/ اشرف غنی در عمان است



اشرف غنی ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

بر اساس بیانیه مشترک وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون که روز یکشنبه منتشر شد، آمریکا کنترل تردد هوایی در کابل را به‌دست گرفته و حضور نظامی خود را به ۶۰۰۰ سرباز افزایش می‌دهد تا از خروج ایمن پرسنل آمریکایی و متحدانش اطمینان حاصل شود. 

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، با در دست گرفتن کنترل کابل و اکثریت کشور  از سوی طالبان، گفته می شود که تمام خروجی ها مسدود شده اند و تنها فرودگاه بین المللی کابل برای کسانی که قصد خروج یا ورود به این کشور را دارند، باز است.

 

در بیانیه وزارت خارجه و پنتاگون آمده است: طی ۴۸ ساعت آینده ، ما حضور امنیتی خود را به نزدیک ۶۰۰۰ سرباز افزایش می‌دهیم ، مأموریتی که فقط بر تسهیل خروج متمرکز شده و کنترل ترافیک هوایی را به دست می‌گیرد.

 

مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که "هزاران شهروند آمریکایی که در افغانستان اقامت داشته اند و همچنین کارکنان محلی ماموریت نمایندگی ایالات متحده در کابل و خانواده های آنها و دیگر اتباع افغان به ویژه آسیب پذیر" طی چند روز آینده از افغانستان خارج خواهند شد.

 

در این بیانیه تاکید شده است: ارتش آمریکا آمادگی تخلیه "هزاران افغان واجد شرایط روادید ویژه مهاجرتی آمریکا را دارد ، که تقریباً ۲۰۰۰ نفر از آنها طی دو هفته گذشته وارد آمریکا شده اند

 

وضعیت فرودگاه بین المللی کابل بدتر شده است، زیرا صدها نفر در حال خروج از پایانه ها در تلاش برای خروج از کشور دیده می شوند. این فرودگاه در حال حاضر تنها تأسیسات هوایی مناسب است و بر اساس گزارش ها از ۱۵ آگوست همه پروازهای تجاری ممنوع شده است.

 

اشرف غنی در عمان است

اشرف غنی ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

شبکه تلویزیونی "کابل نیوز" گزارش داد که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه پس از تصرف کابل، پایتخت این کشور توسط طالبان وارد عمان شد. 

 

به گزارش ایسنا، این کانال تلویزیونی اعلام کرد که "همسر غنی، رولا و حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و فضل محمود فضلی، رئیس عمومی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان نیز همراه وی هستند."

 

به گفته این شبکه، غنی و همراهانش ابتدا کابل را به مقصد تاجیکستان و سپس عمان ترک کردند و اکنون در آنجا هستند.

 

تاکنون مقامات رسمی عمان در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

 

خروج غنی از قدرت یکی از خواسته های اصلی طالبان در جریان مذاکرات صلح با دولت بود ، اما او همچنان قدرت را حفظ کرده بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------