در ازدحام فرودگاه کابل یک مادر جان باخت و ۴ فرزندش مفقود شدند/ لندن به دنبال تحریم طالبان



 پناهجویان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
روزنامه ۸ صبح افغانستان در هفتمین روز از هجوم موج پناهجویان به فرودگاه کابل، به نقل از شاهدان عینی، از کشته شدن یک زن و مفقود شدن چهار فرزندش در سیل جمعیت خبر داد. 

«عتیق‌الله زاولی» از اهالی ولایت غزنی می‌گوید که همسر برادرش که اسناد رسمی برای خروج از افغانستان داشت، در ازدحام فرودگاه کابل جان باخته است.

 

زاولی در تماس با روزنامه ۸ صبح گفت که همسر برادرش با چهار فرزندش به فرودگاه رفته بود، اما اطلاعی از کودکان او در دست نیست.

 

به گفته زاولی، همسر برادرش اسناد رسمی برای سفر داشت و حوالی ساعت ۱۱:۰۰ شب روز شنبه، در میان ازدحام جمعیت جان باخته است.

 

آن‌چنان که زاولی می‌گوید، هاجر ۱۹ ساله، نسترن ۱۷ ساله، کوثر ۱۳ ساله و عبادالله ۹ ساله پس از جان باختن مادرشان ناپدید شده‌اند.

 

طبق گزارش‌ها، طی یک هفته گذشته، حدود ۲۰ نفر در اطراف و داخل فرودگاه کابل، بر اثر تراکم جمعیت و تیراندازی کشته شده‌اند.

 

پس از تصرف کابل، هزاران نفر به فرودگاه کابل هجوم بردند تا کشور را ترک کنند. برخی از این افراد اسناد لازم از جمله ویزا و پاسپورت نداشتند که به گفته مقامات اجازه سفر نیافتند، اما هم‌چنان هزاران نفر در اطراف فرودگاه به دنبال فرصت هستند تا کشور را ترک کنند.

 

موافقت کویت با عبور ۵۰۰۰ پناهجوی افغان از خاک این کشور

 پناهجویان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

وزارت خارجه کویت اعلام کرد، این کشور با عبور ۵۰۰۰ افغان از خاک خود برای انتقال به ایالات متحده آمریکا موافقت کرده است. در این بیانیه آمده است که این موافقت در راستای روابط استراتژیک میان کویت و آمریکا، تقویت همکاری های دوجانبه و نقش بشردوستانه کویت است که خواهان تامین تردد امن دیپلمات‌ها، اتباع خارجی و تسهیل خروج از کابل است.

 

لندن به دنبال تحریم طالبان است

 رویترز به نقل از برخی منابع مدعی شد که انگلیس قصد دارد تا در نشست سران گروه ۷ (هفت کشور صنعتی جهان) موسوم به «جی ۷» که روز سه شنبه درباره تحولات افغانستان برگزار می‌شود؛ آنها را به بررسی اعمال تحریم‌هایی جدید علیه طالبان ملزم کند.

 

 پناهجویان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

رویترز در ادامه با استناد به یک مقام دولتی انگلیس که نخواست نامش فاش شود و یک دیپلمات غربی ادامه داد که انگلیس که در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه ۷ را بر عهده دارد، مدعی است چنانچه طالبان مرتکب اقدامات منافی حقوق بشر شود و اجازه دهد که خاک افغانستان به بهشتی برای تروریست‌ها تبدیل گردد، گروه ۷ باید تحریم‌های اقتصادی را در نظر بگیرد و کمک‌ها را متوقف سازد.«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس دیروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرده بود که سران گروه ۷ روز سه شنبه هفته جاری نشست ویژه ای را درباره افغانستان برگزار کرده و در این باره گفتگو می‌کنند.

 

نخست وزیر انگلیس با طرح ادعایی در این خصوص گفته بود: همکاری جامعه جهانی، جلوگیری از بحران انسانی و کمک به مردم افغانستان برای تخلیه امن از این کشور بسیار حیاتی است.

 

سخنگوی طالبان: القاعده در افغانستان نیست

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که گروه تروریستی القاعده در افغانستان حضور ندارد و این جنبش هیچ ارتباطی با آن ندارد.

 

به  گزارش ایسنا: سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که گروه تروریستی القاعده در افغانستان حضور ندارد و این جنبش هیچ ارتباطی با آن ندارد.محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در اظهارات تلویزیونی گفت: "القاعده در افغانستان نیست و ما هیچ رابطه ای با آنها نداریم."

 

نعیم اظهار داشت که توافقنامه صلح بین طالبان و ایالات متحده ، که یکی از نتایج مذاکرات در دوحه، پایتخت قطر بود ، مقرر داشت که هیچ حزب افراطی اجازه استفاده از خاک افغانستان را نخواهد داشت.سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تاکید کرد: "ما به هیچ فرد یا گروهی اجازه ورود به خاک ما برای انجام فعالیت‌های نظامی را نمی‌دهیم."

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------