همکاری ارتش آمریکا با طالبان برای مقابله با داعش



 سخنگوی کاخ سفید,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر درباره آخرین مکالمه افشا شده تلفنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان قبل از به قدرت رسیدن طالبان خودداری کرد. 

 جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره آخرین مکالمه افشا شده بایدن با اشرف غنی گفت که قصد ندارد وارد جزییات مکالمات خصوصی دیپلماتیک شود.

 

وی درعین حال افزود که کسی پیش بینی نمی کرد طالبان به سرعت بر افغانستان مسلط شود.

 

خبرگزاری رویترز به تازگی در گزارشی با استناد به یک مکالمه تلفنی  افشا شده میان بایدن و اشرف غنی در ۲۳ ژوئیه پیش از به قدرت رسیدن طالبان نوشت که دو طرف در این گفتگوی تلفنی صحبتی از احتمال  سقوط افغانستان نکرده بودند.

 

بر اساس این گزارش، طرفین درباره کمک های نظامی، راهبرد سیاسی و تاکتیک های مرتبط با پیام رسانی با یکدیگر گفتگو کردند اما به نظر نمی‌رسید بایدن و اشرف غنی از خطر فوری ناشی از سقوط افغانستان و بدست گرفتن قدرت توسط طالبان اطلاع داشته یا خود را برای آن آماده کرده باشند.

 

بایدن در این گفتگو خطاب به اشرف غنی گفته بود  شما ۳۰۰ هزار نیروی  مسلح را در مقابل ۷۰ تا ۸۰ هزار تن در اختیار دارید و آنها به وضوح قادرند به خوبی مبارزه کنند.

 

بر اساس این گزارش، بایدن خطاب به اشرف غنی گفته بود که اگر بدانیم برنامه دولت افغانستان چیست، به ارائه حمایت‌های هوایی خود ادامه خواهیم داد.

 

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که واشنگتن در حال کار بر روی پایگاههای نظامی برای ایجاد ظرفیتی تا ۵۰ هزار نفر برای اسکان پناهجویان افغانستانی است.

 

به گفته وی، این افراد پس از دریافت  کمک های لازم ، خدمات و مراقبت‌های بهداشتی به سازمان ها و نهادها برای اسکان مجدد معرفی خواهند شد.

 

ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در نشستی خبری درباره اتباع باقیمانده آمریکایی در افغانستان گفت که واشنگتن در پی راههای امن برای کمک به خارج کردن اتباع آمریکا و دارندگان اجازه اقامت دائم  که خواستار خروج از افغانستان هستند، است.

 

وی تصریح کرد منتظر ادامه تلاش های میدانی در مورد تخلیه از جمله از مسیرهای زمینی هستیم و تا خروج آخرین آمریکایی از افغانستان متوقف نخواهد شد.

 

این مقام وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه تماس های فشرده ای با طالبان برای تکمیل تخلیه از افغانستان داشته ایم، اظهار داشت که آمریکا و متحدانش در چارچوب منافع خود گفتگوها با طالبان را ادامه می دهند و آنها را بر اساس رفتارشان ارزیابی می کند.

 

وی خاطر نشان کرد انتظار داریم که طالبان به تعهدات خود در مورد احترام به حقوق بشر و قوانین بین‌المللی عمل کند.

 

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال اضافه کرد که رایزنی آمریکا با متحدانش برای بازگشایی فرودگاه کابل ادامه دارد.

 

به گزارش ایرنا از تارنمای نیویورک پست؛ بایدن در این سخنرانی ادعا کرد که خروج پرهرج و مرج نیروهای  نظامی آمریکا، همکاران افغان آنها و کشورهای ثالث از فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل، موفقیت خارق العاده ای بوده و شمار آمریکائیان باقی مانده در افغانستان را که قصد خروج از این کشور جنگ زده را دارند، اما سرگردان باقی مانده اند را میان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن ارزیابی کرد که پیش از این توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه اش نیز گفته شده بود.دولت آمریکا تاکنون شمار دقیق شهروندانش را که در عملیات عقب نشینی از کابل بیرون برده شده اند یا شمار دقیق شهروندانی را که در این کشور باقی مانده اند، اعلان نکرده است. 

 

در عملیات تخلیه آمریکا در مجموع ۱۲۳ هزار تن از افغانستان بیرون برده شده اند، اما شمار ساکنان همیشگی و قانونی آمریکا یا دارندگان روادید ویژه مهاجرتی برای همکاران نیروهای آمریکا و ناتو در ۲۰ سال گذشته، اعلام نشده است.

 

وزیر دفاع آمریکا هفته آینده به خلیج فارس سفر می‌کند

 لوید آسیتین وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد هفته آینده به خلیج فارس سفر می‌کند.

 سخنگوی کاخ سفید,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت که هفته آینده برای تشکر از شرکای آمریکا که در نجات و اسکان افغان ها کمک زیادی انجام داده اند، به خلیج فارس سفر خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه طولانی ترین جنگ به پایان رسید، گفت که حدود شش هزار شهروند آمریکایی و در مجموع بیش از ۱۲۴ هزار غیرنظامی را از افغانستان خارج کردند.

 

آستین خروج نیروها را  یک دستاورد فوق العاده برای ارتش آمریکا و متحدان خواند و افزود وارد فصل جدیدی می شویم که دیپلماسی تلاش های تخلیه از افغانستان را رهبری می کند.

 

وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد به مقابله با تروریسم در هر کجا که باشیم ادامه خواهیم داد و برای ایجاد ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد.

 

وی تصریح کرد که برای مقابله با داعش، هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد.

 

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که واشنگتن با طالبان درموضوعاتی محدود همکاری کرد تا بیشترین تعداد افراد را از افغانستان خارج کنیم.

 

 لوید آستین پیش بینی ارتباط آمریکا با طالبان را در آینده دشوار دانست .

 

** همکاری ارتش آمریکا با طالبان برای مقابله با داعش محتمل است

ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز درباره احتمال همکاری آمریکا با طالبان برای مقابله با داعش نیز گفت: "ممکن است."

 

این مقام نظامی آمریکا با بیان اینکه تخلیه را در محیطی دشوار انجام دادیم، گفت که بیش از ۳۸۷ پرواز را برای خارج کردن بیش از ۱۲۴ هزار نفر از افغانستان انجام دادیم.

 

این مقام نظامی آمریکا تصریح کرد: از این ماموریت درس های راهبردی زیادی آموختیم.

 

وی ادامه داد: در مورد چگونگی رسیدن به این مرحله در افغانستان در سالهای آینده مطالعه خواهیم کرد.

 

این مقام ارتش آمریکا اضافه کرد: تلاش های ما برای مبارزه با تروریسم در افغانستان به حفظ امنیت ما کمک کرد.

 

وی، پیش‌بینی ارتباط آمریکا با طالبان را دشوار خواند و آن را منوط به رفتار طالبان دانست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------