سن شروع بیش فعالی ADHD در کودکان (علائم و درمان)



بیش فعالی در کودکان یک اختلال رشدی است که می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. این کودکان اغلب با مشکلاتی مانند کمبود توجه، بیش فعالی و رفتار تکانشی روبرو هستند.
بیش فعالی

 

بیش فعالی از چه سنی شروع می شود ؟ بهترین دکتر بیش فعالی در تهران چگونه در این زمینه به ما کمک خواهد کرد؟ بیش فعالی در کودکان یک اختلال رشدی است که می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. این کودکان اغلب با مشکلاتی مانند کمبود توجه، بیش فعالی و رفتار تکانشی روبرو هستند. بنابراین آگاهی از اصول مراقبت و نگهداری از کودکان بیش فعال برای والدین آنها الزامی است. کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) اغلب با عزت نفس پایین، عملکرد تحصیلی ضعیف و روابط دشوار مشخص می شوند. این علائم گاهی با افزایش سن کاهش می یابد، اما به طور کلی، یک کودک ADHD ممکن است علیرغم هوش بالای خود دائماً با چالش های مختلفی روبرو شود. برای حل این مشکل می توانید به بهترین دکتر روانشناس در تهران مراجعه نمایید .

 

بیش فعالی در کودکان از چه سنی قابل تشخیص است؟

البته تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان 8 ساله آسان تر از تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان 2 ساله است. همانطور که گفته شد با تغییر وضعیت کودک بهتر است علائم و رفتار کودکان بیش فعال را بشناسید. میانگین سنی برای تشخیص اختلال بیش فعالی 7 سال است. در بیشتر موارد، علائم بیش فعالی در کودکان زیر 12 سال تشخیص داده می شود. علائم بیش فعالی به طور کلی با افزایش سن بهبود می یابد. اما بسیاری از بزرگسالانی که در کودکی به این بیماری مبتلا شده اند، همچنان مشکلاتی خواهند داشت. مانند اختلالات خواب، استرس و اضطراب بیش از حد یا غیر منطقی و ...

 

متخصصان و روانشناسان از دستورالعمل های استاندارد توسعه یافته توسط آکادمی اطفال آمریکا برای تعیین اینکه آیا کودک شما بیش فعال است یا خیر، استفاده می کنند. این دستورالعمل ها به طور خاص برای تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان 4 تا 18 ساله در نظر گرفته شده است. تشخیص بیش فعالی در کودکان زیر 4 سال دشوار است. زیرا رفتار افراد جوان خیلی سریع تغییر می کند. علائم اختلال بیش فعالی در کودک باید برای مدت طولانی مشاهده شود.

 

علائم بیش فعالی

 

علائم بیش فعالی در کودکان

تشخیص بیش فعالی در کودکان زیر پنج سال قطعا دشوار خواهد بود. به خصوص اگر فرزند شما 2 ساله است و می خواهید بدانید بیش فعال است یا نه. مشاوران توصیه می کنند که کودک خود را به سادگی با مشاهده چند علامت و نشانه خاص به عنوان بیش فعال تلقی نکنید.  اولا شما باید از  کلینیک روانشناسی در ایران نیز در این باره مشورت بگیرید. با این حال، مهمترین و شایع ترین علائم بیش فعالی در کودکان 5 ساله یا کمتر عبارتند از:

 

گیجی هنگام نشستن: اگر کودک تازه نشستن را یاد گرفته یا به سنی رسیده است که بتواند نشستن را تمرین کند. اما او گیج است، احتمالاً اختلال کم توجهی بیش فعالی دارد. البته این علامت باید در کنار سایر علائم و نشانه های بیش فعالی مورد بررسی قرار گیرد. زیرا ناتوانی کودک در نشستن ممکن است دلیل دیگری داشته باشد. کودکان بیش فعال هنگام نشستن بیش از حد بی قرار هستند.

 

ایجاد سر و صدای زیاد: یکی از ویژگی های کودکان بیش فعال زیر پنج سال این است که مدام سر و صدا می کنند و جیغ می زنند. با وجود اینکه نمی توانند صحبت کنند اما با ایجاد سر و صدای زیاد توجه زیادی را به خود جلب می کنند.

 

مدال در حال حرکت: گاهی حرکت، پریدن و دویدن نشانه سلامت جسمانی و انرژی کودک است. اما اگر این حرکات و پریدن بیش از حد و غیر قابل کنترل باشد و حتی کودک نتواند در مقابل تحرک زیاد خود مقاومت کند، ممکن است کودک بیش فعال باشد.

 

اسباب بازی های خود را مرتباً عوض کند: یکی از ویژگی های کودکان بیش فعال این است که مدام از یک اسباب بازی به اسباب بازی دیگر می روند. آنها نمی توانند حداقل یک ساعت با هر نوع اسباب بازی آرام و بدون تشنج بازی کنند.

 

ناتوانی در نشستن برای فعالیت های کم تحرک: یکی از علائم بیش فعالی در کودکان 5 ساله این است که کودک نمی تواند به انجام فعالیت های آرام مانند غذا خوردن، خواندن کتاب، تماشای برنامه کودک و غیره بنشیند. شما نمی توانید کودک بیش فعال را از خواندن کتاب یا غذا خوردن منع کنید.

 

بیش فعالیADHD

 

درمان بیش فعالی کودکان

درمان بیش فعالی از کودکی به کودک دیگر متفاوت است، بنابراین برای درمان بیش فعالی قبل از هر کاری حتما با متخصصان مشورت کنید. بهترین دکتر بیش فعالی در تهران با تجربه چندین ساله در زمینه درمان بدون دارو بیش فعالی کودکان به شما توصیه می کند که با بازی درمانی و داستان درمانی (روش های درمانی بدون دارو) شروع کنید که هزینه کمتر، درمان دقیق تر و بیشتر است. درمان اختلال بیش فعالی بدون دارو یکی از روش های درمانی با تاثیر طولانی مدت نسبت به سایر روش های درمانی از جمله دارو است. در این قسمت نکات مهم مربوط به بیش فعالی را برای خانواده های محترم توضیح می دهیم:

 

مهمترین نکته در بحث درمان، داشتن اطلاعات کافی در مورد این اختلال است. والدین و معلمان نقش اساسی در درمان کودک دارند. برای افزایش آگاهی کتاب ها و مقالات زیادی در این زمینه گردآوری شده است. مشاوره با متخصص کودک و نوجوان نیز بسیار مفید خواهد بود.

 

برای برقراری ارتباط بهتر با کودک، والدین و معلمان باید برنامه های خاصی را تدوین کنند، این برنامه ها به تربیت خوب کودک کمک زیادی می کند.

 

یک رابطه منظم بین والدین و معلمان برای تبادل گزارش ها، کارها و فعالیت هایی که کودک بیش فعال انجام می دهد ضروری است.

 

یکی دیگر از مواردی که روند درمانی کودک را بهبود می بخشد این است که والدین محیطی مناسب در خانه فراهم کنند. محیط مناسب زمانی ایجاد می شود که مهمانی ها و تماس های تلفنی غیر ضروری کاهش یابد. تلویزیون تأثیر منفی بر روند پردازش کودک دارد. به منظور بهبود روند درمان، به کودک توصیه می شود کمتر تلویزیون تماشا کند.

 

تنظیم برنامه ای برای کودک روش دیگری است که روند درمان را بهبود می بخشد.

کودک باید کارهایی مانند خوردن، خوابیدن، بازی و غیره را در یک زمان معین انجام دهد.

 

کلام آخر

علائم بیش فعالی در کودکان گاهی ممکن است توسط والدین، معلمان یا سرپرستان به اشتباه تشخیص داده شود. عدم توجه به این علائم در دوران کودکی، فرد را در بزرگسالی با مشکلاتی مانند استرس های بی دلیل، اختلالات خواب، پرخاشگری، اختلالات اضطرابی و افسردگی و ... مواجه می کند. بنابراین عدم توجه به کودکان بیش فعال می تواند عملکرد روزانه آنها را چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی دشوار کند. سپاسگزاریم که تا انتها مطلب همراه ما بودید و این مقاله را مطالعه نمودید. لطفاً پیشنهادات و نظرات خود را از طریق سایت جراحتو jaraheto.net با ما در میان بگذارید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024