روی آوردن پزشکان به دلارفروشی و مسافرکشی/ مهاجرت ۱۲ هزار پزشک در ۳ سال اخیر



مهاجرت پزشکان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: مشکلات معیشتی و درآمد اندک پزشکان، مهاجرت آنان را افزایش داده و دراین میان وضعیت پزشکان جوان وخیم‌تر است و اغلب آنان امکان ازدواج و تأمین مسکن ندارند.

به گزارش فارس، ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در آستانه سی و سومین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی اظهار کرد: پزشکان هم مانند سایر صنوف باید زندگی کنند و وقتی درآمدهای پزشک با هزینه‌های زندگی همخوانی نداشته باشد، مجبورند به شغل دوم رو بیاورند.

 

پزشکان جوان امکان ازدواج و تأمین مسکن ندارند

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: مشکلات معیشتی و درآمد اندک پزشکان، مهاجرت آنان را افزایش داده است. تعداد زیادی از پزشکان و متخصصان نیز طبابت را رها کرده و به مشاغل دیگر رو آورده‌اند. وضعیت پزشکان جوان وخیم‌تر است و اغلب آنان امکان ازدواج و تأمین مسکن ندارند.

 

هزینه ۶۰ میلیونی مطب در ماه

وی گفت: هر پزشک برای اداره یک مطب ماهانه باید ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای اجاره مطب، هزینه آب و برق، مالیات، بیمه و حقوق منشی و مستخدم پرداخت کند، در حالی که چنین درآمدی ندارد.

 

خسرونیا گفت: در چنین شرایطی اغلب پزشکان مجبور هستند، در کنار طبابت شغل دوم یا سوم هم داشته باشند تا بتوانند هزینه‌های زندگی را تأمین کنند. متأسفانه بسیاری از پزشکان عمومی، داخلی، عفونی و اطفال به طور جدی با مشکلات مالی مواجه شده‌‏اند و درآمدهای آن‌ها برای ادامه زندگی کافی نیست.

 

تبدیل مطب به آرایشگاه و کافی‌شاپ

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: وضعیت مالی پزشکان به قدری ناگوار است که برخی پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که مطب خود را تعطیل و به جای آن کافی‌شاپ یا آرایشگاه تأسیس کنند.

 

روی آوردن پزشکان به مشاغل دیگر

خسرونیا ادامه داد: شرایط زندگی برای پزشکان بسیار وخیم شده است. پزشکانی داریم که مسافرکشی می‌کنند. تعدادی از پزشکان شغل طبابت را رها کرده و به مشاغل دیگر رو آورده‌اند. برخی بساز و بفروش شده‌اند، حتی برخی از آنان به مسافرکشی یا دلارفروشی رو آورده‌اند.

 

وی ادامه داد: درآمد پزشکان نسبت به کارمندان و کارگران در یک دهه اخیر رشد بسیار کمتری داشته است و به همین نسبت علاقه به فعالیت در رشته پزشکی و طبابت در کشور از بین رفته است. اغلب پزشکان باید با درآمدی اندک زندگی کنند و هر سال هم باید مبلغ زیادی را به اداره مالیات و بیمه پرسنل پرداخت کنند.

 

مهاجرت بیش از ۱۰ هزار پزشک از کشور

وی گفت: بسیاری از پزشکان حتی پزشکان متخصص و فوق تخصص به علت مشکلات مالی از کشور مهاجرت کرده‌اند. در ۳ سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار پزشک از کشور مهاجرت کرده‌اند.

 

خسرونیا افزود: این مشکلات باعث شده با اینکه در سال‌های اخیر تعداد زیادی دانشجوی پزشکی در کشور تربیت و فارغ التحصیل شده‌اند و ظرفیت رشته‌های پزشکی بیش از حد معمول شده است اما باز هم در اکثر مناطق کشور با کمبود پزشک مواجه هستیم. اگر مسئولان هر چه زودتر برای رفع این مشکلات اقدام نکنند، آینده پزشکی کشور و سلامت مردم با مخاطرات بسیار جدی مواجه می‌شود.

 

سی و سومین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ۲۳ تا ۲۶ خرداد در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود. در این کنگره هشت سمپوزیوم و سه کارگاه تخصصی برگزار و نتیجه پژوهش آینده طب داخلی ایران رونمایی و اعلام می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------