با کمک این فناوری می توان غدد داخلی را از روی پوست مطالعه کرد



غدد داخلی پوست،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
تیمی از پژوهشگران موفق به ابداع یک فناوری جدید شده اند که می ‌تواند راه جدیدی برای آزمایش داروهای سرطانی بالقوه ارائه دهد. این فناوری پزشکان را قادر به رصد شرایط تومورها در زیر پوست و لایه های بافت بدن کرده و در نهایت ممکن است بر درمان سرطان در آینده تأثیر بگذارد.

به گزارش سیناپرس، طی چند سال گذشته، استفاده از دستگاه‌ ها و تجهیزات پوشیدنی نظارت بر سلامت، به عنوان یک روش مورد تائید و منبع معتبر مطالعه بسیار رایج شده ‌اند. یکی از این فناوری ها که تقریبا بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند، ساعت های هوشمندی است که فعالیت روزانه و ضربان قلب و حتی کیفیت خواب و سطح اکسیژن خون شما را کنترل می‌ کند. علاوه بر این، محققان دستگاه‌ های پوشیدنی ویژه ای ساخته ‌اند که قادر است، سطح گلوکز، نرخ تنفس و حملات صرع را ردیابی ‌کنند.

 

به تازگی محققان دانشگاه استنفورد یک دستگاه پوشیدنی کوچک ساخته اند که قادر به اندازه گیری تغییرات اندازه تومور های سرطانی زیر پوست است. به گفته پژوهشگران، وقتی سلول ‌های بافت ‌های بدن شما بیش از میزان طبیعی خود تقسیم شده و رشد می ‌کنند، ممکن است تومور تشکیل شود. البته همه تومورها سرطانی نیستند و به همین دلیل تومور غیر سرطانی تومور خوش خیم و تومور سرطانی تومور بدخیم نامیده می شود.

 

در هنگام شناسایی تومور در داخل بدن یک فرد، تشخیص این که آیا این توده سرطانی است یا خیر، بسیار مهم بوده و در صورت تشخیص سرطان، پزشک اندازه تومور را اندازه گیری می کند. در ادامه پزشک به اندازه‌ گیری اندازه تومور در طول دوره درمان سرطان ادامه می ‌دهد تا بررسی کند که آیا تومور همچنان رشد می ‌کند یا به درمان پاسخ مناسبی داده و کوچک می ‌شود. پزشکان همچنین از اندازه تومور برای کمک به تعیین مرحله پیشرفت سرطان استفاده می کنند. به طور سنتی، متخصصان پزشکی از تصویر برداری های تشخیصی مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، توموگرافی کامپیوتری یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام آر ای) برای تعیین اندازه غده ها استفاده می کنند.

 

اندازه‌ گیری ابعاد تومور همچنین برای تحقیق در مورد درمان‌ های جدید سرطان با ارزیابی اثربخشی درمان ‌های سرطان بالقوه در مدل ‌های حیوانی، بسیار مهم است.

 

دکتر الکس آبرامسون، نویسنده اول این مطالعه و استاد بخش مهندسی شیمی و بیومولکولی در موسسه فناوری جورجیا در رابطه با فناوری جدید مطالعه غدد از روی پوست و بدون نیاز به دستگاه های تصویربرداری پیشرفته گفت: روش های فعلی برای تشخیص پیشرفت یا پسرفت تومور، مانند اندازه گیری های کولیس یا تصویربرداری، نیاز به مداخله انسانی قابل توجهی دارد و همچنین دارای محدودیت هایی در ابعاد زمانی و مقیاس طولی است. در حالی که این فناوری به سادگی می تواند ابعاد و اندازه های یک توده داخلی بدن را به پزشکان نشان داده و امکان پیگیری شرایط بیماران را فراهم کند.

 

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------