چاقی، واکنش مغز به غذاها را تغییر می‌دهد



واکنش مغز به غذا در افراد چاق،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یافته های جدید پژوهشگران نشان دهنده ارتباط واکنش مغز نسبت به خوراکی ها و مواد غذایی و میزان وزن بدن فرد است. بر این اساس محققان می توانند برخی راهکارهای موثرتری برای کاهش وزن ارائه کنند.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید روی ۶۰ فرد داوطلب نشان می دهد: پاسخ مغز به مواد مغذی خاص در افراد چاق کاهش می یابد و این تغییر ساختار پس از کاهش وزن بهبود نمی یابد. این یافته‌ ها نشان می ‌دهد؛ سازگاری‌ های طولانی ‌مدت مغز ممکن است در افراد چاق اتفاق بیفتد که تبعات این موضوع می ‌تواند بر رفتار غذایی تأثیر بگذارد.

 

از منظر علمی، رفتار تغذیه نتیجه ادغام سیگنال های متابولیک پیچیده ای است که از روده، سایر اندام ها و گردش خون به مغز می روند تا احساس گرسنگی و سیری و انگیزه جستجوی غذا را در فرد تحریک کنند. در حالی که این فرآیندها در مدل‌ های حیوانی، از جمله در زمینه بیماری ‌های متابولیک مانند چاقی مورد بررسی قرار گرفته اند، اما این مساله در انسان کمتر مطالعه شده و اطلاعات بالینی کمی در این زمینه وجود دارد.

 

به همین دلیل دکتر میریلی سرلیه (Mireille Serlie) و همکارانش یک کار آزمایی کنترل شده را طراحی کردند که شامل تزریق مواد مغذی خاص از جمله لیپیدها یا کربوهیدرات ها به طور مستقیم به معده ۳۰ شرکت کننده با وزن و شاخص توده  بدن سالم و ۳۰ فرد مبتلا به چاقی می شد.

 

این مواد غذایی در حالی در معده افراد فوق وارد می شد که محققان به طور همزمان فعالیت مغز آنها را از طریق ام آر آی و SPECT اندازه گیری می کردند. پژوهشگران در پی بررسی فوق دریافتند؛ در حالی که شرکت ‌کنندگان با وزن بدن سالم، الگو های خاصی از فعالیت مغز و ترشح دوپامین (مرتبط با احساسات مثبت) را پس از تزریق مواد مغذی نشان دادند، این پاسخ ‌ها در شرکت ‌کنندگان مبتلا به چاقی کم ‌رنگ شد.

 

علاوه بر این، کاهش ۱۰ درصدی وزن بدن به دنبال یک رژیم غذایی ۱۲ هفته ای برای بازگرداندن این پاسخ ها در افراد چاق کافی نبود، که نشان می دهد نوعی سازگاری طولانی مدت مغز در زمینه چاقی رخ داده و تاثیرات آن حتی پس از کاهش وزن نیز باقی می ماند.

 

مری الیزابت باو و الکساندرا دی فلیسانتونیو از دیگر پژوهشگران حاضر در این مطالعات می گویند: تاثیرات چاقی می تواند حتی پس از کاهش وزن در مغز باقی بماند و این مطالعه پایه ‌ای مناسب برای بررسی های آینده فراهم می ‌کند تا مشخص شود چگونه سیگنال‌ دهی محور روده – مغز ممکن است بر کاهش نگهداری و بازیابی وزن تأثیر بگذارد.

 

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Metabolism منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------