میگرن زمینه ساز سکته در زنان است



میگرن،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می ‌دهد: افرادی که از میگرن رنج می ‌برند، پیش از رسیدن به سن ۶۰ سالگی، بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند. این موضوع در زنان بیشتر از مردان دیده شده و علاوه بر این، زنانی که این سردردهای شدید را تجربه می کنند ممکن است با خطر بالاتر حمله قلبی روبرو شوند.

به گزارش سیناپرس، محققان دانمارکی طی مطالعات جدید خود دریافتند: خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک در افرادی که میگرن را تحمل می‌ کنند، بیشتر بوده و این سردردها می تواند منجر به شرایطی شود که در آن لخته خون یک رگ خونی در مغز را مسدود می ‌کند. با این حال، به نظر می رسد خطر حمله قلبی و سکته هموراژیک و شرایطی که در آن یک سرخرگ در مغز پاره می شود، مختص زنان است.

 

دکتر سیسیلیا هویتفلد فوگلسانگ از دانشگاه آرهوس و سرپرست این مطالعه، در رابطه با این یافته ها توضیح می ‌دهد: مطالعات قبلی به افزایش خطر سکته مغزی ایسکمیک که عمدتاً زنان جوان را تحت تأثیر قرار می ‌دهد اشاره کرده ‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آیا زنان مبتلا به میگرن نیز در معرض خطر حمله قلبی و سکته هموراژیک هستند یا خیر. بررسی این مساله در مقایسه با مردان ، پرسش محوری و اصلی تحقیق جدید ما بود.

 

تیم پژوهشی دکتر فوگلسانگ برای بررسی دقیق این موضوع یک مطالعه جامع سراسری از سوابق پزشکی مردم دانمارک از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸ را برای افراد بین ۱۸ تا ۶۰ سال انجام داد. آن ها طی این مطالعات مردان و زنان مبتلا به میگرن را بر اساس سوابق داروهای تجویزی شناسایی کردند. این تیم سپس خطر حمله قلبی و هر دو نوع سکته مغزی را قبل از سن ۶۰ سالگی با خطرات مربوط به افراد عادی که از میگرن رنج نمی ‌برند، مقایسه کردند.

 

به گزارش سیناپرس، بر خلاف یافته‌ های قبلی، تجزیه و تحلیل این تیم مطالعاتی نشان داد که هر دو جنس مبتلا به میگرن به طور مشابهی خطر سکته مغزی ایسکمیک را تجربه می کنند البته زنان مبتلا به میگرن در مقایسه با مردانی که از میگرن رنج می برند می توانند به میزان بیشتری در معرض خطر حمله قلبی و سکته هموراژیک باشند.

 

نتایج این مطالعه نشان می ‌دهد: زنان به طور کلی بیشتر تحت تأثیر عوارض میگرن قرار می ‌گیرند. محققان خاطرنشان می کنند از آنجایی که در این مطالعات از سوابق داروهای تجویزی برای شناسایی بیماران مبتلا به میگرن استفاده شده است، ممکن است کسانی که به دنبال درمان این سردردهای ناتوان کننده نیستند در بررسی آن ها  نادیده گرفته شده باشند. به همین دلیل محققان بر اهمیت شناسایی افراد در معرض خطر برای فعال کردن استفاده از درمان ‌های پیشگیرانه هدفمند تأکید می ‌کنند.

 

شواهد به دست امده نشان می دهد میگرن با افزایش خطر سکته مغزی ایسکمیک در بین مردان و زنان جوان مرتبط بود. با این حال، میگرن ممکن است با افزایش خطر انفارکتوس میوکارد و سکته هموراژیک فقط در بین زنان مرتبط باشد.شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی PLoS Medicine منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------