شناسایی ۱۰۹۴ مبتلا به هپاتیت A در کشور/ حدود نیمی از مبتلایان زن هستند



هپاتیت،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
براساس اعلام وزارت بهداشت در سال گذشته ۱۰۹۴ مورد ابتلا به هپاتیت A در کشور شناسایی شده است که ۵۲ درصد مبتلایان مرد و ۴۸ درصد آن‌ها زن بوده‌اند.

به گزارش تسنیم، هپاتیت آ نوعی بیماری ویروسی کبدی است که عمدتاً از طریق آب و غذای آلوده به انسان منتقل می‌شود.

 

طبق اعلام وزارت بهداشت، در سال 1401 در مجموع 1094 مورد ابتلا به هپاتیت A  از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گزارش شده است که تفاوت قابل ملاحظه‌ای با تعداد موارد گزارش شده در سال 1400(675 مورد) داشته ولی با سال‌های 98 و 99 تفاوت معنی‌داری نداشته است و بر اساس داده‌های ثبت شده از سال 1397 تاکنون میانگین تعداد موارد گزارش سالانه حدود 1190 مورد بوده است. بر اساس تعداد موارد شناسایی و گزارش شده، میزان بروز بیماری در کشور حداقل 12.87 مورد به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت بوده است؛ البته باید احتمال کم گزارش‌دهی در موارد خفیف و بدون علامت بیماری و یا عدم گزارش‌دهی توسط بخش خصوصی را مد نظر داشت.

 

بر اساس آمار بیماران شناسایی شده در سال 1401، بیشترین میزان بروز مربوط به دانشگاه جیرفت است ولی با در نظر گرفتن داده‌های مربوط به سه سال گذشته دانشگاه‌های خراسان شمالی(به‌دلیل طغیان گسترده در سال 1398) گراش، جیرفت و بم دانشگاه‌هایی هستند که بیشترین بروز بیماری را داشته‌اند.

 

طی سال گذشته در ماه‌های خرداد، تیر و شهریور بیشترین تعداد موارد بیماری گزارش شده است.

 

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می‌دهد که حدود 50 درصد از موارد ابتلا در کودکان با سن کمتر از 10 سال و حدود 31 درصد نیز مربوط به  سنین 10 تا 19 بوده است و لذا ارتقای برنامه‌های مراقبت و آموزشی راه‌های انتقال و پیشگیری از هپاتیت A در این سنین از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

ابتلا در بین زنان و مردان تقریباً یکسان بوده و 52 درصد مرد در مقابل 48 زن هستند و 93 درصد مبتلایان شناسایی شده نیز ملیت ایرانی داشته‌اند.

 

مشاغل دانش‌آموز و خانه‌داری بیشترین فراوانی را در بین موارد ثبت شده به خود اختصاص داده است. این موضوع با توجه به گروه سنی مبتلایان مورد انتظار است.

 

حدود 59 درصد مبتلایان در مناطق روستایی، 39 درصد در مناطق شهری سکونت داشته‌اند. حدود 2 درصد نیز مربوط به موارد سیاری و عشایر بوده است. باید در نظر داشت که بیماری هپاتیت A بیماری است که ارتباط زیادی با عوامل محیطی و بهداشت محیط دارد و این آمار بالا در مناطق شهری نگران‌کننده است.

 

علائم هپاتیت و میزان شیوع آن بین مبتلایان

علائم زردی(71درصد)، درد شکم(66درصد)، تهوع و استفراغ(58درصد)، تب(43 درصد)، کاهش اشتها(42 درصد)، خستگی(33 درصد)، ادرار پررنگ(36 درصد) و مدفوع کم‌رنگ (7درصد) به ترتیب بیشترین فراوانی را در مبتلایان داشته‌اند.

 

56 درصد از موارد گزارش شده، بستری بوده‌اند و 42 درصد به صورت سرپایی درمان شده‌اند. اصولا عمده موارد از بیمارستان‌ها گزارش شده است. در 19 مورد(1.7 درصد) هپاتیت فولمینانت گزارش شده و مرگ دو مورد ثبت شده است.

 

در بررسی عوامل خطر احتمالی طی دو تا 6 هفته قبل از شروع علائم بالینی بیماران، تماس با موارد مظنون یا قطعی بیماری 31 درصد، مصرف آب غیر ایمن 28 درصد و تماس با فاضلاب در 12 درصد گزارش شده است.

 

در سال 1401، 10 مورد ابتلا به هپاتیت E نیز در کشور ثبت شده است. 9 مورد از این افراد، مربوط به یک طغیان در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران است. ملیت در مورد تمام مبتلایان این طغیان پاکستانی و مربوط به منطقه سیاری بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------