ابداع راهی تازه برای تولید داروهایی بدون اثرات جانبی



تولید داروهایی بدون اثرات جانبی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان راه نوینی برای فعال سازی دریافت کننده‌های «پروتئین – جی» از داخل سلول‌ها پیدا کرده‌اند که به تولید داروهای بدون اثرات جانبی کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا از «سای تک دیلی»، این تیم از محققان مولکولی با نام PCO۳۷۱ را شناسایی کرده‌اند که با منطقه درون‌سلولی از یک نوع خاص دریافت کننده جفت شده با پروتئین جی (GPCR) تعامل دارد. کشف این تعامل، امیدواری‌ها برای درمان بیماری ها و عارضه هایی مانند چاقی، درد، پوکی استخوان و اختلالات عصبی را افزایش می دهد.

 

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که دارو چگونه در بدن انسان به محل هدف می‌رسد و وظیفه خود را انجام می دهد؟ اگر یک مولکول دارو را یک پیام درنظربگیریم، اینباکس یا صندوق دریافت پیام یک دریافت‌کننده در غشای سلول است. یکی از این دریافت‌کننده‌های دخیل در رله‌کردن سیگنال‌های مولکولی، دریافت کننده زوج شده با یک پروتئین‌-جی است. حدود یک سوم از داروهای موجود از طریق فعال سازی این پروتئین کار می‌کنند.

 

اکنون محققان ژاپنی یک راه جدید برای فعال سازی GPCR از طریق تحریک تغییرات شکل در منطقه درون سلولی این دریافت‌کننده کشف کرده اند. این فرایند جدید می‌تواند به محققان کمک کند تا بتوانند داروهایی با اثرات جانبی کمتر طراحی و تولید کنند.

 

اثرات جانبی مضر زمانی ایجاد می‌شوند که داروهای عمل کننده روی این دریافت کننده جفت شده با پروتئین جی که مسیرهای متعدد سیگنال‌دهی را فعال می‌کنند، به جای این فقط یک مسیر خاص را فعال کنند. فعال سازی GPCR از درون سلول به جای فعال کردن آن از بیرون سلول می‌تواند یک مسیر برای رسیدن به کارکرد خاص و مشخص در این زمینه باشد. اما تاکنون هیچ شواهد و مدارکی از فعال سازی مستقیم طرف بین سلولی این دریافت کننده وجود نداشته است اما یک تیم محققان از دانشگاه توکیو یک حالت جدید فعال‌سازی دریافت کننده‌ها را کشف کردند.

 

یکی از دانشجویان دکتری دخیل در این پروژه می‌گوید: شناخت این مکانیسم مولکولی ما را قادر می‌سازد که داروهای بهینه را طراحی کنیم. چنین داروهایی درمان‌های امیدوارکننده‌ای برای برخی بیماری‌ها مانند پوکی استخوان ارائه خواهند کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------