این قرص رباتیک می‌تواند جای تزریق‌های دردناک را بگیرد



قرص رباتیک،اخبار امروز،خبرهای پزشکی
پژوهشگران یک شرکت دارویی آمریکایی از ابداع یک قرص رباتیک خبر داده‌اند که می‌تواند داروی تزریقی پوکی استخوان را به صورت خوراکی به بدن برساند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، شاید بتوان یک داروی اثبات‌ شده و مؤثر برای پوکی استخوان را که در حال حاضر فقط به صورت تزریقی در دسترس است، به صورت خوراکی با استفاده از یک قرص رباتیک جدید تجویز کرد.

 

شرکت «رانی تراپیوتیکس»(Rani Therapeutics) مستقر در کالیفرنیا، مسئولیت توسعه بالینی این فناوری را بر عهده دارد و بودجه این پژوهش را تامین کرده است.

 

دکتر «آرویندر دالا»(Arvinder Dhalla)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش، اولین شواهد بالینی را در مورد تحویل ایمن و موفقیت‌آمیز داروی پوکی استخوان «تری‌پاراتاید»(Teriparatide) از طریق یک قرص رباتیک خوراکی ارائه می‌دهد. داده‌های این پژوهش، بسیار دلگرم‌کننده هستند و برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند پوکی استخوان که به تزریق‌های دردناک نیاز دارند، تولید یک جایگزین خوراکی را نوید می‌دهند.

 

وقتی شخصی قرص رباتیک را می‌بلعد، قرص به صورت دست‌نخورده در معده حرکت می‌کند. قرص در روده، یک بالون با قابلیت باد کردن خودکار مجهز به یک میکروسرنگ را آزاد می‌کند تا یک میکروسوزن پر از دارو را تزریق کند و دارو را تحویل دهد.

 

دالا ادامه داد: روده‌ها واکنش درد را به سوزن نشان نمی‌دهند؛ بنابراین تزریق بدون درد است. سوزن به سرعت حل می‌شود و دارو جذب می‌شود. این در حالی است که مکانیسم تحویل تخلیه می‌شود و به طور ایمن از بدن بیرون می‌آید.

 

دالا ادامه داد: این قرص رباتیک که در اصل یک تزریق‌کننده خودکار قابل بلعیدن به شکل قرص است، به گونه‌ای طراحی شده که دارو را به صورت ایمن و کارآمد، در قالب یک تزریق روده‌ای بدون درد تحویل دهد.

 

فاز اول آزمایش که روی ۳۹ زن سالم انجام شد، ایمنی، تحمل و حرکت قرص رباتیک موسوم به «آرتی-۱۰۲»(RT-۱۰۲) حاوی داروی تری‌پاراتاید موسوم به «پی‌تی‌اچ ۱-۳۴»(PTH ۱-۳۴) را در بدن ارزیابی کرد. تری‌پاراتاید یک شکل مصنوعی از هورمون پاراتیروئید طبیعی انسانی است. این دارو چندین دهه به عنوان یک داروی تزریقی با نام تجاری «فورتئو»(Forteo) برای بازسازی استخوان‌های شکننده بیماران مبتلا به پوکی استخوان مورد استفاده قرار گرفته است. تری‌پاراتاید به صورت تزریق روزانه تا دو سال مصرف می‌شود.

 

شرکت‌کنندگان این آزمایش به سه گروه تقسیم شدند. دو گروه، دوز کمتر یا بالاتر را همراه با قرص رباتیک دریافت کردند و به گروه سوم، یک تزریق استاندارد تری‌پاراتاید ارائه شد. پژوهشگران برای ردیابی قرص رباتیک درون و بیرون بدن، از تصویربرداری موسوم به «فلوروسکوپی»(Fluoroscopy) استفاده کردند. غلظت دارو در نمونه‌های خون جمع‌آوری‌شده طی شش ساعت اندازه‌گیری شد. این آزمایش نشان داد دارویی که با قرص رباتیک تحویل داده می‌شود، از نظر قابلیت جذب در بدن، قابل مقایسه یا بهتر از دارویی است که از طریق تزریق دریافت می‌شود.

 

دالا افزود: این فناوری نوآورانه تبدیل کردن تزریقات به قرص‌های خوراکی، گامی رو به جلو در جهت پایان دادن به تزریق دردناک برای میلیون‌ها بیمار مبتلا به بیماری‌های مزمن است.

 

این پژوهش، در نشست سالانه انجمن غدد درون‌ریز «ENDO ۲۰۲۳» در شیکاگو ارائه شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------