رژیم غذایی که موجب ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود



رژیم غذایی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
گوشت‌های فرآوری شده به راحتی در رژیم غذایی معمول یافت می‌شوند و همانطور که این غذاها می‌توانند خوشمزه باشند اما برای سلامتی شما خیلی مفید نخواهند بود.

به گزارش ایسنا به نقل از هلث، بسیاری از گوشت‌های فرآوری شده دارای چربی اشباع بالایی هستند که کلسترول را بالا می‌برند و التهاب را افزایش می‌دهند.

 

نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داد که مصرف تنها پنج اونس گوشت فرآوری شده در هفته خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۴۶ درصد افزایش می‌دهد. بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، گوشت فرآوری شده حتی می‌تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

 

اگر تمامی نتایج ذکر شده شما را از مصرف گوشت‌های فرآوری شده منصرف نمی‌کند، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۳ در نشریه پزشکی طبیعی منتشر شد به چگونگی ارتباط ۱۱ عامل غذایی با دیابت نوع ۲ پرداخت و نشان داد رژیم غذایی که از نظر غلات کامل اما سرشار از غلات تصفیه شده و گوشت‌های فرآوری شده بود، بیشترین سهم را در ابتلا شرکت‌کنندگان تحقیق به دیابت نوع ۲ داشت.

 

اگرچه مشخص است که چگونه فیبر موجود در غلات کامل می‌تواند قند را تنظیم کند، در حالی که غلات تصفیه شده می‌توانند قند خون را افزایش دهند؛ مطالعه ۲۰۲۳ نمی‌تواند توضیح دهد که چرا گوشت فرآوری شده ممکن است با دیابت نوع ۲ مرتبط باشد. از آنجایی که این مطالعه گزارش‌های افراد در مورد رژیم غذایی خود را با اینکه آیا آن‌ها به دیابت مبتلا شده‌اند یا نه، مقایسه کرد؛ نمی‌توان گفت که گوشت‌های فرآوری شده باعث دیابت نوع ۲ می‌شوند.

 

با این حال رژیم غذایی سرشار از گوشت‌های فرآوری‌شده ممکن است به‌ طور کلی ناسالم باشد. به عبارت دیگر اگر به طور معمول از گوشت‌های فرآوری شده مانند هات داگ، بیکن، سالامی و پیتزای گوشت استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد غذاهای حاوی قند را انتخاب می‌کنید. این مواد می‌توانند به مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ کمک کنند اما ممکن است چیز دیگری نیز وجود داشته باشد.

 

نیتریت‌ها به سلول‌های پانکراس آسیب می‌رسانند، لوزالمعده شما انسولین تولید می‌کند تا قند خون شما را کاهش دهد و اگر سلول‌های پانکراس آسیب ببینند، دیابت نوع ۲  ایجاد می‌شود.

 

نیترات‌ها به‌ طور طبیعی در گیاهان وجود دارند و به تنظیم فشار خون شما کمک می‌کنند؛ با این حال از نیترات سدیم و نیتریت سدیم در گوشت فرآوری شده استفاده می‌شود تا به عنوان نگهدارنده عمل و بافت و طعم غذا را تقویت کنند اما وقتی این نیترات‌ها با اسیدهای آمینه موجود در گوشت مخلوط می‌شوند، سرطان‌زا می‌شوند. در واقع سازمان بهداشت جهانی (WHO) گوشت‌های فرآوری شده را به دلیل ارتباط آن با سرطان کولورکتال در گروه مواد غذایی سرطان‌زا طبقه‌بندی کرده است.

 

اکنون نتایج تحقیقات نشان داده است که این نیترات‌ها و نیتریت‌ها عامل دیگری هستند که غذاهای فرآوری شده را با دیابت نوع ۲ مرتبط می‌کنند.

 

مطالعه‌ منتشر شده در نشریه PLOS Medicine در سال ۲۰۲۳ به طور خاص این مواد نگهدارنده را در غذاهای مختلف مورد بررسی قرار داد و دریافت، افرادی که غذاهای حاوی نیتریت سدیم بیشتری مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. اکثر این غذاها گوشت‌های فرآوری شده مانند ژامبون و سوسیس بودند اما شامل غذاهای آماده با گوشت‌های فرآوری شده و میان وعده‌های نمکی با گوشت‌های فرآوری شده نیز می‌شدند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------