مصرف دوز پایین آسپرین خطر کم خونی را در افراد مسن افزایش می دهد



آسپرین،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
نتایج یک کارآزمایی بالینی جدید نشان می دهد که مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین، خطر کم خونی را در افراد مسن افزایش می دهد.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان، مصرف آسپرین نه تنها خطر کم خونی را تا بیش از ۲۰ درصد در افراد ۷۰ ساله یا بالاتر افزایش می‌دهد، بلکه با کاهش سطح آهن خون نیز مرتبط است.

 

دکتر «زو مک کویلتن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه موناش استرالیا، می‌گوید: «این یافته در مورد کم خونی و آسپرین قابل توجه است، زیرا در بسیاری از افراد مسن، کم خونی پیامدهای دیگری مانند خستگی و کاهش عملکرد عمومی دارد.»

 

مک‌کویلتن گفت: «ما براساس آزمایش‌های بالینی بزرگ دریافته بودیم که آسپرین با دوز پایین روزانه خطر خونریزی بالینی را افزایش می‌دهد.»

 

اما مشخص نیست که آیا آسپرین در کم خونی کامل یا کمبود گلبول‌های قرمز سالم برای حمل اکسیژن به اندام‌های بدن نقش دارد.

 

به گفته کلینیک کلیولند، علائم کم خونی شامل خستگی، تنگی نفس، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم، سردرد، درد قفسه سینه و پوست رنگ پریده یا زرد است.

 

برای این مطالعه، محققان یک کارآزمایی بالینی قبلی را که در آن بیش از ۱۹۰۰۰ نفر ۷۰ ساله یا بالاتر به طور تصادفی برای مصرف دارونما یا ۱۰۰ میلی گرم آسپرین در روز انتخاب شدند، دوباره تجزیه و تحلیل کردند.

 

نتایج نشان داد افرادی که در گروه مصرف آسپرین قرار داده شده بودند، در مقایسه با گروه دارونما، تقریباً ۲۴ درصد در معرض خطر ابتلاء به کم خونی در طی پنج سال بودند.

 

محققان دریافتند سالمندانی که آسپرین مصرف می‌کردند، میزان هموگلوبین، ماده‌ای در گلبول‌های قرمز خون که آنها را قادر به انتقال اکسیژن می‌کند، بیشتر کاهش یافت. علاوه بر این، گروه آسپرین سطوح پایین‌تری از آهن در خون خود داشتند. بدن از آهن برای ساخت هموگلوبین استفاده می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------