رقیب نورالینک برای اولین‌بار با موفقیت تراشه مغزی خود را روی سه انسان آزمایش کرد



تراشه مغزی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
شرکت Precision Neuroscience می‌گوید برای اولین‌بار توانسته است با موفقیت تراشه خود را روی مغز سه انسان کار بگذارد.

به گزارش دیجیاتو به نقل از CNBC، شرکت Precision Neuroscience که در سال 2021 توسط یکی از هم‌بنیان‌گذاران نورالینک تأسیس شد، حالا برای اولین‌بار تراشه رابط کامپیوتر و مغز (BCI) خود را روی سه انسان آزمایش کرده و مدیران آن می‌گویند نتیجه کار حیرت‌آور بوده است.

 

«کریگ مرمل»، مدیر ارشد شرکت Precision، می‌گوید در اتاق عمل ایستاده و منتظر بود تا تراشه فوق باریک این شرکت برای نخستین‌بار روی مغز یک بیمار کاشته شود. اما او یک لحظه صورت خود را برگرداند و هنگامی که دوباره به بیمار نگاه کرد متوجه شد که این آرایه نازک از الکترودها سر جای خود قرار گرفته‌اند.

 

چند ثانیه بعد، تصویری باکیفیت از فعالیت‌های مغزی بیمار روی نمایشگر به نمایش درآمد. به گفته Precision، این سیستم پروضوح‌ترین تصویر تاریخ از افکار انسان‌ها را به نمایش گذاشته بود. مرمل می‌گوید: «فوق‌العاده عجیب بود. ماهیت داده‌ها و توانایی به تصویر کشیدن آن‌ها باعث شد مو به تنم سیخ شود.»

 

تراشه Precision در آزمایش‌های نخست موقتاً در مغز بیماران قرار گرفت

تراشه Precision یک رابط غشایی لایه 7 است که ضخامتی کوچک‌تر از موی انسان دارد. این شرکت می‌گوید رابط آن‌ها می‌تواند بدون واردکردن آسیب به بافت‌ها، به مغز وصل شود. این رابط در آزمایش‌ها به‌صورت موقت روی مغز سه بیمار که قرار بود برای برداشتن تومور تحت جراحی قرار بگیرند، کاشته شد.

 

رابط Precision به‌مدت 15 دقیقه در مغز بیماران قرار گرفت و دو تن از آن‌ها در حالت بیهوشی قرار داشتند. ولی یکی از بیماران به هوش آمد و محققان توانستند در حین حرف‌زدن، فعالیت‌های مغزی او را ببینند.

 

تراشه مغزی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

دکتر «پیتر کانرد»، رئیس دپارتمان جراحی اعصاب مؤسسه علوم عصبی راکفلر که جراح این آزمایش‌ها بوده است، درباره مقایسه این سیستم با فناوری‌های قبلی می‌گوید: «هرگز این مقدار داده را ندیده بودم، 1000 کانال از فعالیت‌های الکتریکی مغز به‌صورت هم‌زمان داده‌های مغزی فرد را در حین حرف‌زدن او نشان می‌داد.»

 

Precision می‌گوید نتایج این آزمایش‌ها را در قالب یک مقاله برای یک ژورنال علمی ارسال کرده، اما این مقاله هنوز منتشر نشده است.

 

اگر آزمایش‌های بعدی این شرکت طبق برنامه پیش برود، افراد مبتلا به بیماری‌های حاد زوال عصبی نظیر ALS می‌توانند با تکان‌دادن نشانگر ماوس، تایپ‌کردن و ارتباط ذهنی با کامپیوتر دوباره با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنند. البته Precision هنوز تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت نکرده است و باید با تکمیل آزمایش‌های خود به این مجوز دست پیدا کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------