پیشگیری از میگرن با داروهای کاهنده فشار خون



میگرن،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
داروهای کاهش‌دهنده فشار خون می‌توانند به‌طور گسترده‌ای برای پیشگیری از میگرن استفاده شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال‌نت، اولین بررسی در مقیاس بزرگ شناخته شده از مطالعات بین‌المللی در مورد تأثیر مثبت داروهای فشار خون در همه طبقات در پیشگیری از میگرن نشان می‌دهد این داروهایی که به‌طور گسترده در دسترس هستند می‌توانند بسیار گسترده‌تر و با هزینه کم نسبت به روش فعلی مورد استفاده قرار گیرند.

 

این تحقیق که توسط محققان موسسه جورج برای سلامت جهانی در سیدنی استرالیا انجام شده است، تأیید می‌کند که به‌طور تقریبی تمام گروه‌های داروهای ضد فشار خون تا حدی توانایی کاهش تعداد روزهای سردرد در افراد مبتلا به میگرن را دارند؛ بنابراین تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مکانیسم‌های درگیر ضروری است.

 

متاآنالیز شامل ۵۰ کارآزمایی با بیش از ۴۳۰۰ نفر بود که داروهای کاهش‌دهنده فشار خون به‌طور متوسط تعداد روزهای سردرد تجربه شده در ماه را حدود یک روز بالاتر از میانگین اثر دارونما کاهش داد.

 

برای کشورهایی که داروهای جدید میگرن گران هستند، با معیارهای تجویزی محدود می‌شوند یا در دسترس نیستند، یافته‌های این تحقیق تا حدی همه کشورها را پوشش می‌دهد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که داروهای رایج فشار خون که پزشکان عمومی با تجویز راحت آن‌ها را تجویز می‌کنند، می‌توانند یک اقدام پیشگیرانه مهم برای بیماران مبتلا به میگرن یا دوره‌های سردرد شدید باشند.

 

دکتر شریل کارسل، محقق اصلی این تحقیق، پژوهشگر ارشد موسسه جورج و مدرس ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه نیو ساوت ولز، سیدنی بیان کرد: علاوه بر این، در حالی که می‌توانیم با تجزیه و تحلیلدرک کنیم که این اثر به‌طور تقریبی برای همه انواع داروهای فشار خون صادق است، این اثر در دستورالعمل‌های بالینی که فقط یک یا دو نوع (مانند مسدودکننده‌های بتا) را مشخص می‌کنند اما طیف کاملی از درمان‌هایی که می‌توانند مفید باشند را مشخص نمی‌کنند، منعکس نشده است.

 

شیوع جهانی میگرن ۱۴ تا ۱۵ درصد جمعیت برآورد می‌شود که عامل اصلی بیماری یک میلیارد نفر است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، اختلالات سردرد که میگرن یکی از آنهاست، به‌طور کلی دومین علت ناتوانی در جهان و اولین علت در بین زنان است.

 

فریدون حق‌دوست، پزشک عمومی ابراز کرد: حدود ۹۰ درصد از افراد مبتلا به میگرن را می‌توان به‌طور کلی مدیریت کرد، وقتی‌که هدف پیشگیری از هر چه بیشتر موارد ممکن به‌خاطر تأثیر ناتوان کننده آنها بر کیفیت زندگی بیمار است. خبر خوب این است که داروهای فشار خون به‌طور گسترده با هزینه کم در دسترس هستند و بسیاری از آنها در اشکال عمومی در دسترس قرار گرفتند و یک گزینه درمانی قابل اعتماد در کنار سایر اقدامات پیشگیرانه مانند اجتناب از محرک‌ها و ایجاد تغییرات در سبک زندگی ارائه می‌دهند.

 

نتایج همچنین نشان داد که همه داروهای فشار خون به یک اندازه در پیشگیری از میگرن موثر نیستند. گروه تحقیقاتی موسسه جورج به‌زودی نتایج یک بررسی بیشتر را منتشر می‌کند تا بینش بیشتری در مورد بهترین مکانیسم، ارائه دهد.

 

حق‌دوست ادامه داد: تعداد افرادی که با اختلالات سردرد زندگی می‌کنند بسیار زیاد است و درمان‌های رایج پس از شروع یک دوره می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد که به خودی خود مشکلاتی مانند خواب‌آلودگی یا افزایش وزن ایجاد می‌کند. در حالی که داروهای فشار خون می‌توانند از بروز موارد بدون عوارض جانبی قابل توجه جلوگیری کنند.

 

  یافته‌های این تحقیق در مجله Cephalalgia منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------