دارویی برای جلوگیری از مقاومت سرطان پستان به درمان



سرطان سینه،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در زنان محسوب می شود. در میان تومورهای سرطان پستان که به سایر اندام ‌ها گسترش می ‌یابند، ۷۰٪ از آنها متعلق به گونه‌ ای به نام لومینال است که به هورمون ‌های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون حساس هستند. درمان معمول برای موارد پیشرفته این سرطان، شامل جراحی و به دنبال آن هورمون درمانی همراه با شیمی درمانی است.

به گزارش سیناپرس، درمان های موجود، مولکول های خاصی را درون تومور هدف قرار می دهد. در سرطان پستان لومینال، این درمان ها از طریق مهار کردن پروتئین‌ های CDK4/6، که سرعت رشد و تقسیم سلول ‌ها را کنترل می ‌کنند، با سرطان مبارزه می کند. با این حال، همه بیماران به این درمان ها پاسخ نمی دهند و اکثر بیمارانی که درمان آنها موفقیت آمیز است، طی دو سال اول به آن مقاوم می شوند و این امر، اثرات درمان را کاهش می دهد.

 

اکنون، یک تیم تحقیقاتی از مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا (CNIO)، یکی از مکانیسم‌ هایی که منجر به مقاومت سرطان پستان به درمان می شود، را کشف کرده ‌است و گزینه ای برای مبارزه با آن ارائه داده است.

 

این تحقیق روی پروتئین RANK متمرکز است که در فرآیند نوسازی سلولی در استخوان ‌های ما نقش دارد. نتایج تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود که RANK در شروع و پیشرفت سرطان پستان، تاثیرگذار است.

 

تجزیه و تحلیل ها نشان داده است؛ وجود سطوح بالای RANK در سلول ‌های تومور، باعث افزایش مقاومت سرطان در برابر مهارکننده‌ های CDK4/6 می‌ شود.

 

محققان، داروی دنوزوماب را برای از بین بردن مقاومت دارویی تومورهای سرطان پستان پیشنهاد داده اند. دنوزوماب، یک داروی تایید شده است که در ایالات متحده و اروپا برای درمان پوکی استخوان و جلوگیری از متاستاز سایر سرطان ها به استخوان ها استفاده می شود.

 

پژوهشگران اظهار داشتند: این موضوع که آیا دنوزوماب واقعا در جلوگیری از مقاومت سرطان پستان به درمان، موثر خواهد بود یا خیر، باید در کارآزمایی های بالینی تایید شود.

 

یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------