قندخون بالا موجب کاهش حجم ماده خاکستری مغز می شود



قندخون،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
افزایش قند خون، با کاهش حجم ماده خاکستری مرتبط با افسردگی همراه است.

به گزارش مهر به نقل از هلث لاین، قند خون ممکن است یک عامل خطر بالقوه برای افسردگی باشد و بر حجم ماده خاکستری در مغز تأثیر بگذارد.

 

نوسانات در سطح قند خون یک عامل خطر شناخته شده برای افسردگی است.

 

محققان دانشگاه سان یات سن چین معتقدند کاهش حجم ماده خاکستری در مغز ممکن است واسطه ارتباط بین سطح قند خون و خطر افسردگی باشد.

 

حدود ۵ درصد از کل جمعیت بزرگسال جهان با افسردگی زندگی می‌کنند؛ یک اختلال روانی که باعث می‌شود فرد احساس غمگینی و ناامیدی زیادی کند تا جایی که از فعالیت‌های عادی خود لذت نبرد.

 

عوامل خطر زیادی برای افسردگی وجود دارد که یکی از آنها نوسانات قند خون یا سطح قند خون افراد است.

 

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به دیابت، خطر ابتلاء به افسردگی دو تا سه برابر بیشتر است.

 

دکتر «هوالیانگ لین»، استاد گروه اپیدمیولوژی دانشگاه سان یات سن، گفت: «ما تصمیم گرفتیم تأثیر قند خون بر خطر افسردگی را مطالعه کنیم زیرا مطالعات قبلی ارتباط بین نوسانات سطح قند خون و شروع افسردگی را تأیید کرده اند.»

 

لین در ادامه افزود: «علاوه بر این، تحقیقات گسترده ارتباط قوی بین تغییرات در ساختار و عملکرد مغز و ایجاد افسردگی را نشان داده است. بنابراین، شواهد موجود قویاً نشان می‌دهد که ساختار مغز ممکن است نقش واسطه‌ای بین دیابت و افسردگی داشته باشد. در نتیجه، ما این مطالعه را برای بررسی بیشتر این رابطه انجام دادیم.»

 

در طول این مطالعه مشاهده‌ای، دکتر لین و تیمش از داده‌های بیش از ۵۰۰۰۰۰ شرکت‌کننده از پایگاه داده بریتانیا در سنین ۴۰ تا ۶۹ سال استفاده کردند.

 

پس از تجزیه و تحلیل، دانشمندان ارتباط قابل توجهی بین سطوح بالا هموگلوبین گلیکوزیله، HbA۱c، کاهش حجم ماده خاکستری و افسردگی پیدا کردند.

 

HbA۱c یک آزمایش ساده است که سطح قند خون فرد - یا هموگلوبین گلیکوزیله - را از سه ماه قبل اندازه گیری می‌کند.

 

محققان گزارش کردند که حجم ماده خاکستری کمتر با افسردگی مرتبط است و این ارتباط در شرکت کنندگان مبتلا به پیش دیابت بیشتر از افراد مبتلا به دیابت یا بدون دیابت مشاهده شد.

 

حال محققان قصد دارند بررسی کنند آیا کاهش علائم دیابت نوع ۲ می‌تواند تخریب ماده خاکستری را متوقف یا حتی معکوس کند و همچنین میزان افسردگی را کاهش دهد؟

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------