شیوع آنفولانزای گوارشی در فصل تابستان



آنفولانزا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک فوق تخصص گوارش از شیوع آنفولانزای در فصل تابستان خبر داد.

به گزارش شفقنا، محمد جعفر فره‌وش، فوق تخصص گوارش در پاسخ به این سوال که علائمی از بیماری ویروسی با شباهت هایی به مسمومیت گوارشی در بیماران دیده می شود در رابطه با این بیماری چه پیشگیری ها و چه توصیه هایی لازم است؟ اظهار داشت: در فصول سرد سال و همچنین در تابستان ها ویروس هایی گوارشی با عنوان آنفولانزای گوارشی شایع می شود. در سال های پیش هم این بیماری شایع بود که با دل‌ درد و تهوع همراه است. به علت گرمی هوا کافی است مواد غذایی چند ساعت در هوای آزاد بماند در این صورت به سرعت میکروب ها در این مواد رشد می کند به ویژه در خامه و شیرینی ها و مواد غذایی پر چرب که ویروس استافیلوکوک روی آن می نشیند و حتی اگر ماده غذایی را در یخچال هم بگذارند اما سم در این ماده می ماند و ممکن است باعث تحریک معده و التهاب روده شود و چند روزی درد و استفراغ و تهوع به همراه داشته باشد. این موارد معمولا خود به خود درمان می شوند، کافی است مایعات زیادی مصرف شود.

 

وی افزود: باید کته و ماست و دوغ مصرف شود و اگر استفراغ زیاد باشد مواد غذایی شیرین مثل نوشابه مصرف شود و مایعات فراوان به بدن برسد تا بیماری مدت خود را طی کند. در این ایام معمولا مردم بیرون از خانه هستند و از مواد غذایی غیر خانگی مصرف می کنند و احتمال وجود ویروس های انگلی در این مواد و آب های آلوده و مواد رستوران های خارج از شهر بالا است. این شرایط دستگاه گوارش را درگیر می کند و ممکن است تظاهر ریوی بالا نباشد و تظاهر معمول گوارشی باشد. خوشبختانه اکثر این موارد با استفاده از مواد غذایی ساده و سالم برطرف می شود. اگر این موارد شدید باشد می توان از پودر های الکترولیت و محلول های متعادل برای برطرف کردن استفراغ و اسهال شدید استفاده کرد ولی بهتر است دریافت این مواد از طریق خوراکی با خوردن آب و غذای سبک و ساده و سالم باشد.

 

فره وش تصریح کرد: در مورد کودکان در صورت بالا بودن میزان اسهال و استفراغ بهتر است کودک بستری شود چون اطفال به شدت به از دست دادن آب و الکتریک حساس هستند و به ویژه نوزادان ممکن است به سرعت وضعیت وخیم پیدا کنند. در کودکان و یا سالمندان بهتر است در صورت وخیم بودن حال به سرعت بستری شوند و سرم دریافت کنند. توصیه این است که غذایی که در بیرون از یخچال قرار می گیرد و رویشان باز است استفاده نشود توصیه رعایت بهداشت است وقتی کسی در خانواده مبتلا می شود باید ظرف و غذایش جدا شود و تماس ها کمتر باشد تا بیماری منتقل نشود برخی از بیماری های ویروسی از طریق تنس منتقل می شود.

 

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: این بیماری ها مکانیسم های مشترکی دارند و تفاوت های زیادی وجود ندارد. ویروس ها اکثرا از مکانیسم مشترک استفاده می کنند و مانع از جذب آب می شوند و کاستیریت شدیدی در معده ایجاد می کنند وبا سیستم خاصی دارد و معمولا از جنوب کشور و از سمت مرز پاکستان می آید وقتی بیماری های ویروسی از منطقه ای بیشتر گزارش می شود وظیفه پزشک گزارش است تا وزارت بهداشت از اپیدمی جلوگیری کند ولی در خصوص موارد اخیر که بیشتر به شرایط خاص آب و هوایی و وضعیت مصرف غذا در بیرون از خانه مربوط است چنین کاری نیاز نیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------