فعالیت های تحریک کننده مغز ریسک زوال عقل را کاهش می دهد



اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید
یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوشتن نامه، شرکت در کلاس ها و انجام بازی های ذهنی تحریک کننده مانند شطرنج در سال های بالاتر عمر می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در یک دهه آینده کاهش دهد.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان استرالیایی دریافتند که روزنامه نگاری، استفاده از کامپیوتر، شرکت در کلاس‌های آموزشی و سایر فعالیت‌های آموزشی ممکن است خطر ابتلاء به زوال عقل را تا ۱۱ درصد کاهش دهد. انجام بازی‌های رایانه‌ای، شطرنج و حل جدول کلمات متقاطع یا پازل‌های دیگر می‌تواند خطر را تا ۹ درصد کاهش دهد.

 

«جوآن رایان»، سرپرست بخش عصب روانپزشکی بیولوژیکی و زوال عقل در دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا، گفت: «این یافته‌ها انواع فعالیت‌هایی را که ممکن است برای حفظ سلامت شناختی با افزایش سن مفید باشند، برجسته می‌کنند.»

 

سایر فعالیت‌های مرتبط با خطر کمتر زوال عقل شامل فعالیت‌های هنری، مانند صنایع دستی، کار با چوب یا فلزکاری، و نقاشی یا طراحی است. حتی فعالیت‌های بی تحرک مانند مطالعه، تماشای تلویزیون و گوش دادن به موسیقی یا رادیو به خنثی کردن زوال ذهنی کمک می‌کند، اما به میزان کمتر.

 

محققان خاطرنشان کردند، با این حال، شبکه‌های بین فردی، فعالیت‌های اجتماعی و گردش‌ها بر خطر زوال عقل تأثیری نداشتند.

 

رایان گفت: «ما نمی‌توانیم رابطه علت و معلولی را در این زمینه نشان دهیم. اما این فعالیت‌ها احتمالاً به حفظ و ساخت شبکه‌های عصبی در مغز کمک می‌کنند و از طریق این فعالیت‌ها، ما می‌توانیم دانش جدید و روش‌های جدیدی برای تفکر در مورد مسائل ایجاد کنیم که از آن به عنوان ایجاد ذخیره شناختی یاد می‌شود.»

 

او گفت که این فعالیت‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا عملکرد شناختی خوبی داشته باشند، حتی اگر آنها درجاتی از آلزایمر یا زوال عقل عروقی داشته باشند. رایان توضیح داد: «آنها می‌توانند مکانیسم‌های جبرانی ایجاد کنند و بنابراین بعداً به زوال عقل مبتلا نمی‌شوند.»

 

رایان افزود: «بعید است که فعالیت‌های تحریک کننده ذهنی بتواند به طور کامل از زوال عقل جلوگیری کند، اما ممکن است شروع آن را به تأخیر بیندازند.»

 

او پیشنهاد کرد: «یادگیری مداوم و درگیر شدن در فعالیت‌های جدید که ذهن را به چالش می‌کشد و تحریک می‌کند، ممکن است بهترین راه برای کمک به ارتقای عملکرد شناختی خوب با افزایش سن باشد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------