شناسایی ۳۲ پروتئین که ریسک ابتلا به آلزایمر را نشان می دهد



آلزایمر،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
پیش بینی اینکه چه کسی به بیماری آلزایمر مبتلا می شود دشوار است.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، اکنون، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نشانگرهای خاصی در خون ممکن است ۱۰ تا ۲۰ سال قبل از شروع علائم بیماری ایجاد شوند و می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا تشخیص دهند چه کسانی در معرض خطر بالای زوال عقل هستند.

 

برای این مطالعه، محققان بیش از ۴۸۰۰ پروتئین را در خون بیش از ۱۰۰۰۰ فرد میانسال (۴۵ تا ۶۵ ساله) طی ۲۵ سال تجزیه و تحلیل کردند. آنها ۳۲ پروتئین مرتبط با خطر زوال عقل را در سنین بالاتر شناسایی کردند.

 

«کینان واکر»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه ملی پیری ایالات متحده، گفت: «تغییرات بیولوژیکی در خارج از مغز در اوایل بزرگسالی در افراد در معرض خطر که دهه‌ها بعد دچار زوال عقل می‌شوند، رخ می‌دهد.»

 

واکر افزود: «این تغییرات، تا حدودی در مورد فرآیندهای بیولوژیکی خاصی که ممکن است در اوایل در افراد در معرض خطر زوال عقل پیش برود، به ما نشان می‌دهد.»

 

اکنون، محققان قصد دارند ببینند آیا می‌توانند پروتئین‌های بیشتری را شناسایی کنند که باعث تغییرات مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر می‌شوند یا خیر.

 

واکر گفت: «ما فکر می‌کنیم که با شناسایی پروتئین‌های مرتبط با علت، می‌توانیم به طور بالقوه اهداف درمانی جدیدی را شناسایی کنیم.»

 

در حالی که بسیاری از این نشانگرها در مغز یافت شدند، برخی با بافت‌های خارج از مغز مرتبط بودند. به عنوان مثال، نشانگرهای مربوط به عملکرد سیستم ایمنی و فرآیندهای بیولوژیکی که تولید پروتئین، عملکرد و تغییرات سلامتی را تنظیم می‌کنند حداقل ۲۰ سال قبل از شروع زوال عقل رخ می‌دهند.

 

واکر گفت: «سپس در روند بیماری، پروتئین‌های درگیر در سیستم انعقاد و مسیر سیگنال‌دهی مکمل شواهدی از اختلال در تنظیم را نشان دادند.»

 

انعقاد یا ایجاد لخته خون با خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر مرتبط است. مسیر سیگنال دهی مکمل حاوی پروتئین‌های خاصی است که پلاک‌های بتا آمیلوئید و تاو را می‌سازند که از علائم بیماری آلزایمر در مغز هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------