پیشگیری از زوال عقل با مصرف روزانه روغن زیتون



روغن زیتون،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می‌تواند مغز را از ابتلا به زوال عقل حفظ کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اس‌اف، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اضافه کردن روغن زیتون به برنامه غذایی به طور منظم می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از زوال عقل را تا ۲۸ درصد کاهش دهد.

 

 محققان در بوستون بر این باورند که این روغن می‌تواند نقش مهمی در سلامت مغز داشته باشد.

 

براساس این تحقیق که یک ماده رایج در همه چیز از سس سالاد گرفته تا غذاهای سرخ شده را بررسی کرده، افزودن تنها نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه، ممکن است بتواند خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش دهد.

 

 با توجه به افزایش نرخ جهانی بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل، این یافته‌ها می‌تواند قابل توجه باشد. این گروه پیشنهاد می‌کنند که یک سبک زندگی سالم ممکن است به پیشگیری از زوال عقل یا کُند کردن پیشرفت این عارضه ناتوان کننده کمک کند.

 

آن-جولی تسیه(Anne-Julie Tessier)، محقق فوق دکترا از دانشکده بهداشت عمومی چان در دانشگاه هاروارد می‌گوید: مطالعه ما دستورالعمل‌های غذایی با روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون را توصیه می‌کند و نشان می‌دهد که این توصیه‌ها نه تنها به سلامت قلب کمک می‌کنند بلکه به طور بالقوه باعث سلامت مغز نیز می‌شوند.

 

انتخاب روغن زیتون به جای چربی‌هایی مانند مارگارین(عموم آن را تحت عنوان کره گیاهی می‌شناسند) و سس مایونز تجاری یک انتخاب مطمئن است و ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل کشنده را کاهش دهد.

 

این اولین مطالعه‌ای است که رابطه‌ی بین عادات غذایی و مرگ ناشی از زوال عقل را بررسی می‌کند. تیم تحقیقاتی پرسشنامه‌های غذایی و سوابق مرگ‌ومیر جمع آوری شده از بیش از ۹۰ هزار آمریکایی را در طی سه دهه تجزیه و تحلیل کردند. در این مدت، ۴۷۴۹ شرکت کننده به دلیل زوال عقل درگذشتند.

 

این مطالعه نشان داد افرادی که بیش از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به ندرت یا هرگز آن را مصرف کرده‌اند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از زوال عقل قرار دارند.

 

علاوه بر این، جایگزینی روزانه تنها یک قاشق چایخوری مارگارین یا سس مایونز با روغن زیتون، خطر مرگ ناشی از زوال عقل را هشت تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.

 

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد کسانی که به طور منظم از روغن زیتون به جای چربی‌های فرآوری شده یا حیوانی استفاده می‌کنند، به طور کلی رژیم‌های غذایی سالم‌تری دارند.

 

با این حال، دکتر تسیه اشاره کرد که ارتباط بین مصرف روغن زیتون و کاهش خطر مرگ ناشی از زوال عقل در این مطالعه، صرف نظر از کیفیت کلی رژیم غذایی ثابت باقی ماند. این نشان می‌دهد که روغن زیتون ممکن است خواص منحصر به فردی برای سلامت مغز داشته باشد.

 

تسیه در بیانیه رسانه‌ای خود توضیح داد: برخی از ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و به طور بالقوه تأثیر مستقیمی بر مغز داشته باشند. همچنین این امکان وجود دارد که روغن زیتون با سودمندی بر سلامت قلب و عروق، تأثیر غیرمستقیم بر سلامت مغز داشته باشد.

 

مطالعات قبلی مصرف بیشتر روغن زیتون را با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط دانسته‌ بودند و نشان دادند که استفاده از روغن زیتون به عنوان بخشی از الگوی رژیم غذایی مدیترانه‌ای به محافظت در برابر زوال شناختی کمک می‌کند.

 

دکتر تسیه خاطرنشان کرد که اگرچه یافته‌های این مطالعه قابل توجه است، اما مشاهده‌ای هستند و بنابراین، رابطه علت و معلولی مستقیمی بین مصرف روغن زیتون و کاهش خطر زوال عقل کشنده را ثابت نمی‌کنند. وی اظهار داشت که تحقیقات بیشتر برای تایید این اثرات و تعیین مقدار بهینه مصرف روغن زیتون برای دستیابی به بیشترین فواید سلامتی باید انجام شود.

 

این یافته‌ها در نشست سالانه‌ی انجمن آمریکایی تغذیه به نام Nutrition ۲۰۲۳ در بوستون ارائه شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------