ساخت ربات‌هایی که با ورود به ریه می‌توانند سرطان را درمان کنند



ربات برای درمان سرطان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دانشمندان توانسته‌اند ربات‌هایی بسازند که می‌توانند با حرکت درون ریه‌ها، سرطان را درمان کنند.

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان شاخک‌های رباتیکی کوچکی ساخته‌اند که می‌توانند برای تشخیص و درمان سرطان در داخل ریه‌ها حرکت کنند. این شاخک‌های مغناطیسی که فقط ۲/۴ میلی‌متر قطر دارند و بسیار نرم هستند، توسط آهنرباها شکل خود را با آناتومی بدن تطبیق می‌دهند. آن‌ها از انتهای برونکوسکوپ – لوله نازکی با نور و دوربین – به درون ریه‌ها فرستاده می‌شوند.

 

شاخک‌های رباتیکی در حین حرکت هم شکل و هم موقعیت خود را به پزشک گزارش می‌دهند و پس از اینکه به مقصد می‌رسند، توسط فیبر لیزری تعبیه‌شده درمان موضعی را شروع می‌کنند. 

 

دانشمندان دانشگاه لیدز این ربات را که در آزمایشگاه استورم (STORM) این دانشگاه ساخته شده بود، روی یک جسد آزمایش کردند. آن‌ها دریافتند که این شاخک‌ها می‌توانند ۳۷ درصد عمیق‌تر از تجهیزات استاندارد حرکت کنند و آسیب کمتری به بافت وارد نمایند. 

 

پروفسور «پیترو والداستری»، مدیر آزمایشگاه استورم، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مزیت این رویکرد جدید این است که با آناتومی مطابقت دارد و کاملاً از طریق مغناطیسی کنترل می‌شود. این سه ویژگی اصلی، پتانسیل ایجاد انقلابی در حرکت ربات‌ها درون بدن را دارند. 

 

جایگزینی برای شیمی‌درمانی

با گذشت زمان، این تیم تحقیقاتی امیدوار است که درمان سرطان ریه را متحول کند. سرطان ریه بالاترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را در سراسر جهان دارد و سالانه تنها در بریتانیا باعث مرگ ۳۴۸۰۰ نفر می‌شود. درحال‌حاضر درمان از طریق روش‌هایی مانند جراحی، شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی که روش‌هایی تهاجمی هستند، انجام می‌شود.

 

ربات برای درمان سرطان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

این ربات می‌تواند جایگزینی با حداقل تهاجم باشد. به گفته محققان، این روش می‌تواند درد، ناراحتی و زمان بهبودی را کاهش دهد و درعین‌حال دقت و ایمنی را بهبود می‌بخشد. همچنین اجازه می‌دهد که در طول درمان، فقط سلول‌های مخرب مورد هدف قرار گیرند و بافت‌ها و اندام‌های سالم به عملکرد طبیعی خود ادامه می‌دهند. 

 

دکتر «جیووانی پیتیگلیو»، یکی از محققان این مطالعه، می‌گوید هدف این بوده که درمان با حداقل درد برای بیمار انجام شود. تحریک مغناطیسی از راه دور این امکان را به دانشمندان می‌دهد که این کار را با استفاده از شاخک‌های بسیار نرمی انجام دهند که می‌توانند به عمق بیشتری برسند، با آناتومی سازگاری دارند و آسیب‌های ناشی از درمان را کاهش می‌دهند. 

 

این تیم اکنون داده‌های موردنیاز خود برای شروع آزمایش‌های انسانی را جمع‌آوری می‌کند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------