هشدار! اشعه نامرئی که سلامتی را تهدید می‌کند



اشعه نامرئی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص مراقبتهای ویژه گفت: اشعه UV یکی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان پوست است بنابراین بهتر است بین ساعت ۱۰ تا ۱۶ کمتر در معرض نور خورشید باشیم.

نوید شفیق در گفتگو با مهر در مورد اشعه ماوراءبنفش خورشید و ویژگی‌های آن گفت: اشعه UV خورشید شامل ۳ نوع اصلی UVA، UVB و UVC است. اشعه UVC توسط لایه اوزن جذب می‌شود و به سطح زمین نمی‌رسد.اشعه UVB در ایجاد سوختگی آفتابی نقش دارد و در لایه‌های بالایی پوست جذب می‌شود.اشعه UVA به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و باعث پیری زودرس پوست و سرطان می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه شدت اشعه UV در طول روز تغییر می‌کند و بین ساعت ۱۰ تا ۱۶ به اوج خود می‌رسد تاکید کرد: ابرها اشعه UV را کاملاً مسدود نمی‌کنند و حتی در روزهای ابری هم باید از ضدآفتاب استفاده کرد. اشعه UV حتی در زمستان هم وجود دارد، اما به دلیل زاویه کمتر خورشید، شدت آن کمتر است.

 

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه به نکات مهمی در مورد پیشگیری از صدمات ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید اشاره کرد و گفت: مقدار مجاز دوز اشعه UV برای قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از محافظ، حداکثر ۱۵-۳۰ دقیقه در روز است. البته این مقدار بستگی به نوع پوست دارد. استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالا (حداقل ۳۰) بسیار توصیه می‌شود. کرم را باید هر ۲ ساعت یکبار و پس از شنا یا عرق کردن مجدداً استفاده کرد.

 

وی ادامه داد : پوشیدن لباس‌های بلند، کلاه و عینک آفتابی می‌تواند از پوست در برابر اشعه UV محافظت کند. در صورت امکان، بهتر است فعالیت‌های بیرون را در ساعاتی از روز که شدت تابش خورشید کمتر است، انجام داد. کودکان و افرادی که پوست حساس‌تری دارند، نیاز به مراقبت بیشتری در برابر آفتاب دارند.

 

شفیق اظهار داشت: در این روزهای تابستان، تابش اشعه ماورا بنفش خورشید در بالاترین حد خود است و می‌تواند برای پوست و چشم‌ها بسیار خطرناک باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه اشعه UV یکی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان پوست است گفت: بهتر است بین ساعت ۱۰ تا ۱۶ کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیریم و حتماً باید از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنیم. مراقبت از پوست و چشم در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید در این روزهای گرم تابستان اهمیت زیادی دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد خطرات ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید، افزود: استفاده از کرم و لوسیون های با SPF پایین‌تر از ۱۵ اثر بخشی لازم را ندارد به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً از محصولات با SPF بالاتر استفاده کنید. هنگام شنا کردن نیز باید حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده شود، حتی اگر محصول مقاوم در برابر آب داشته باشید.

 

وی گفت: مراقبت‌های ضدآفتابی را باید در تمام طول سال انجام داد، نه فقط در تابستان. اشعه UV در زمستان هم وجود دارد و کودکان زیر ۶ ماه را هرگز نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار داد و همچنین استفاده از عینک آفتابی استاندارد برای محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه UV الزامی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------