نتایج امیدوارکننده در درمان سرطان؛ قرصی که به‌طور هدفمند تومورهای سخت را از بین می‌برد



درمان سرطان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دانشمندان می‌گویند قرص ضدسرطان جدید آن‌ها در آزمایش‌ها موفق شده است تا به‌صورت هدفمند تومورهای سخت را نابود کند.

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان یکی از بیمارستان‌های مهم آمریکا یک قرص ضدسرطان ساخته‌اند که می‌تواند از طریق شیمی‌درمانیِ هدفمند تومورهای سخت را از بین ببرد و به سلول‌های سالم آسیبی نرساند. فاز اول آزمایش‌های انسانی این دارو در دست انجام قرار دارد.

 

براساس بیانیه مطبوعاتی منتشرشده، داروی جدید سازمان تحقیقات سرطان City of Hope با نام AOH1996 که از حدود 20 سال پیش در دست توسعه قرار دارد، نمونه سرطانی پروتئینی موسوم به PCNA را هدف قرار می‌دهد. محققان می‌گویند این پروتئین در سلول‌های سرطانی به‌طرز منحصربه‌فردی تغییر می‌کند و همین مسئله به آن‌ها اجازه داده است دارویی بسازند که می‌تواند PCNA را هدف قرار دهد.

 

قرص ضدسرطان AOH1996 روی انواع مختلف این بیماری مؤثر است

نتایج اولیه از عملکرد این دارو نویدبخش بوده. AOH1996 تاکنون توانسته است در نمونه‌های آزمایشگاهی سلول انسان و نمونه‌های حیوانی، جلوی رشد تومورها را بگیرد. این دارو روی انواع سلول‌های سرطانی ازجمله سینه، پروستات، مغز، تخمدان، دهانه رحم، پوست و ریه مؤثر بوده است.

 

PCNA که در تکثیر و ترمیم تومورها نقش حیاتی ایفا می‌کند، پیش‌تر غیرقابل درمان تصور می‌شد. «لیندا مالکاس»، پروفسور دپارتمان تشخیص مولکولی و درمان‌های آزمایشی City of Hope می‌گوید: «PCNA مثل ترمینال بزرگ خطوط هوایی است که چند گیت پروازی را در بر گرفته است.»

 

مالکاس درباره عملکرد این قرص می‌گوید: «قرص ضدسرطان ما شبیه به یک کولاک برف است که هاب کلیدی خطوط هوایی را می‌بندد و تمام پروازهای ورودی و خروجی را زمین‌گیر می‌کند – اما فقط آن پروازهایی را که حامل سلول‌های سرطانی هستند.»

 

«لانگ گو»، استادیار دپارتمان تشخیص مولکولی و درمان‌های آزمایشی City of Hope می‌گوید: «ما متوجه شدیم که PCNA یکی از عوامل بالقوه در افزایش خطاهای تکثیر نوکلئیک اسید در سلول‌های سرطانی است. اکنون که نقطه بروز مشکل را می‌دانیم و می‌توانیم آن را مسدود کنیم، در این زمینه عمیق‌تر خواهیم شد تا فرایندهایی را درک کنیم که توسعه داروهای شخصی‌تر و هدفمندتر برای سرطان را امکان‌پذیر می‌کنند.»

 

نتایج پژوهش حاضر در مجله Cell Chemical Biology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------