رونمایی از نخستین داروی افسردگی بعد از زایمان



افسردگی پس از زایمان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
سازمان غذا و داروی ایالات متحده، یک داروی جدید مبتنی بر هورمون را برای درمان افسردگی پس از زایمان تایید کرد. این دارو نخستین داروی خوراکی تائید شده برای مشکل فوق بوده و به این دلیل دارای اهمیت است که یک هشتم مادران بعد از تولد نوزادشان با افسردگی پس از زایمان مواجه می شوند.

به گزارش سیناپرس، سازمان غذا و داروی آمریکا یک داروی جدید خوراکی را برای درمان افسردگی پس از زایمان تائید کرد که زورانولون نام داشته و با نام تجاری Zurzuvae فروخته خواهد شد. این دارو اولین درمان خوراکی مورد تایید است که برای رفع افسردگی پس از زایمان طراحی شده است.

 

به گفته محققان، افسردگی پس از زایمان یک دوره افسردگی اساسی است که معمولاً پس از زایمان رخ داده و حتی می ‌تواند در طول بارداری نیز شروع شود. پیش از این سازمان غذا و داروی آمریکا به بررسی اولویت دارویی و تعیین مسیر سریع درمانی این دارو پرداخته بود که به طور قابل توجهی روند تایید را تسریع می کند.

 

گفتنی است برخلاف داروهای ضد افسردگی معمولی که برای ایجاد و اثرگذاری زمان بر است، زورانولون به گونه‌ ای طراحی شده است که سریع عمل کرده و تنها برای مدت کوتاهی مصرف شود و این ویژگی ها به تازه مادران اجازه می‌ دهد تا به سرعت افسردگی پس از زایمان خود را درمان کنند.

 

تیفانی فارکیونه، مدیر بخش روانپزشکی مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی سازمان غذا و داروی آمریکا، در این رابطه گفت: افسردگی پس از زایمان می ‌تواند عواقبی جدی برای رشد جسمی و عاطفی کودک داشته باشد. به طور کلی افسردگی پس از زایمان یک شرایط بحرانی و بسیار جدی است که در آن زنان حالات مختلفی مانند اندوه، احساس گناه و بی ارزشی را تجربه می کنند. متاسفانه حتی در موارد شدید، مادران تازه زایمان کرده می توانند افکار آسیب رساندن به خود یا فرزندشان را تجربه کرده و به طور کلی افسردگی پس از زایمان می تواند پیوند مادر و نوزاد را مختل کند.

 

تیفانی فارکیونه، در ادامه توضیحات خود افزود: دسترسی به یک داروی خوراکی برای بسیاری از این زنان که با احساسات شدید و گاهی تهدید کننده زندگی کنار می‌ آیند، گزینه مفیدی خواهد بود.

 

از نظر فنی این دارو بر پایه آلوپرگنانولون است که یک محصول جانبی پروژسترون است. هنگامی که یک زن باردار است، بدن وی مقدار زیادی پروژسترون تولید می کند که ترشح این هورمون ممکن است پس از تولد فرزندش متوقف شود. محققان می گویند کاهش سریع سطح پروژسترون به افسردگی پس از زایمان کمک می کند.

 

سازمان غذا و دارو اعلام کرد: زورانولون باید با دوز توصیه شده ۵۰ میلی گرم در شب همراه با یک وعده غذایی چرب به مدت ۱۴ روز مصرف شود. گفتنی است هشدارهای درج شده روی این دارو نشان می دهد که مصرف آن می تواند با توانایی فرد در رانندگی یا انجام کارهای حساس که نیاز به تمرکز بالا دارد، تداخل داشته باشد.

 

عوارض جانبی این دارو شامل اسهال، سرگیجه، خستگی، خواب آلودگی، عفونت های دستگاه ادراری و حس سرماخوردگی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------