دارویی که افراد را به رغم پرخوری لاغر نگه می‌دارد!



قرص لاغری،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک داروی امیدوارکننده ممکن است بتواند افراد را لاغر نگه دارد حتی اگر رژیم غذایی ناسالم داشته باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از اس‌اف، جهانی را تصور کنید که در آن می‌توانید تمام غذاهای شیرین و چرب را که می‌خواهید بدون افزایش وزن یا آسیب رساندن به سلامتی خود بخورید.

 

این جهان برای واقعی بودن زیادی خوب است. اما باید گفت محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو به کشف هیجان انگیزی دست یافته‌اند که ما را یک قدم به این رویا نزدیک می‌کند.

 

آن‌ها دارویی با یک مولکول کوچک ساخته‌اند که از افزایش وزن جلوگیری می‌کند و از کبد موش‌هایی که در طول زندگی خود از رژیم غذایی با قند و چربی بالا استفاده می‌کنند، محافظت می‌کند. این تحقیق امیدبخش مبارزه با اثرات منفی تغذیه‌ی ناسالم است.

 

مادش مانیسوامی(Madesh Muniswamy) استاد پزشکی در مرکز علمی سلامت جو آر می‌گوید: زمانی که این دارو را برای مدت کوتاهی به موش‌ها می‌دهیم، شروع به کاهش وزن می‌کنند. همه‌ی آنها لاغر می‌شوند.

 

برای درک چگونگی عملکرد این دارو، دانشمندان ابتدا نقش منیزیم را در متابولیسم که فرآیند تولید و استفاده از انرژی در سلول‌های ما است، بررسی کردند. منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کند. برای مثال سطح قند و فشار خون را تنظیم می‌کند و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. با این حال، محققان دریافتند که دریافت بیش از حد منیزیم باعث کاهش تولید انرژی در نیروگاه‌های سلولی به نام میتوکندری می‌شود.

 

تراویس آر. ماداریس(Travis R. Madaris) دانشجوی دکترا که این مطالعه حضور داشته است توضیح می‌دهد که منیزیم بیش از حد، تولید انرژی را متوقف می‌کند و باعث کاهش سرعت آن می‌شود. این تیم کشف کردند که با حذف یک ژن خاص به نام MRS۲ که انتقال منیزیم را به داخل میتوکندری افزایش می‌دهد، می‌توانند متابولیسم قند و چربی را در این نیروگاه‌های سلولی افزایش دهند. در نتیجه موش‌ها لاغر و سالم باقی ماندند.

 

موش‌ها هیچ نشانه‌ای از بیماری کبد چرب نداشتند. کبد چرب یک عارضه جدی مرتبط با رژیم غذایی نامناسب، چاقی و دیابت نوع ۲ است. این یافته هیجان‌انگیز نشان می‌دهد که با محدود کردن مقدار منیزیم ورودی به میتوکندری، می‌توان از افزایش وزن جلوگیری و از اثرات مضر یک رژیم غذایی ناسالم محافظت کرد.

 

داروی توسعه یافته توسط محققان به نام CPACC، همین اثر را به دست می‌آورد. انتقال منیزیم به میتوکندری را محدود می‌کند. این تیم یک درخواست ثبت اختراع برای این دارو ثبت کرده است که نشان دهنده‌ی پتانسیل آن برای استفاده پزشکی در آینده است.

 

پیامدهای این کشف قابل توجه است. این دارو پتانسیل کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک قلبی مانند حملات قلبی و سکته و حتی کاهش احتمال ابتلا به سرطان کبد را دارد که می‌تواند در نتیجه‌ی ابتلا به بیماری کبد چرب ایجاد شود. محققان متعهد به توسعه‌ی بیشتر این دارو و بررسی تاثیر بالقوه آن بر سلامت انسان هستند.

 

در این میان، تمرکز بر روی اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی باشد، اهمیت دارد. ورزش منظم، نوشیدن مقادیر مناسب آب و خواب کافی نیز از اجزای ضروری یک سبک زندگی سالم هستند.

 

این مطالعه در مجله Cell Reports منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------