کمک امواج صوتی به سیستم ایمنی در درمان سرطان



کمک امواج صوتی به سیستم ایمنی در درمان سرطان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک درمان جدید سرطان از امواج صوتی برای از بین بردن تومورها و مقابله با آنها با فعال کردن سیستم ایمنی استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اس‌اف، یک درمان جدید سرطان می‌تواند سد صوتی را بشکند. محققان دانشگاه میشیگان نشان می‌دهند که چگونه امواج صوتی غیرتهاجمی می‌توانند با از بین بردن دیواره‌های سلول سرطانی، تومورها را در موش‌ها از بین ببرند. این درمان جدید می‌تواند گزینه جایگزینی برای بیمارانی باشد که نمی‌توانند عوارض جانبی مرتبط با پرتودرمانی و شیمی درمانی را تحمل کنند.

 

این روش درمانی جدید هیستوتریپسی(histotripsy) نامیده می‌شود و دو راه برای شکستن توده‌های سرطانی دارد. راه اول، امواج صوتی هستند که باعث تخریب فیزیکی تومورها از جمله دیواره‌ی سلولی آنها می‌شود. دیواره‌ای که مانند یک شنل عمل می‌کند تا از شناسایی آن‌ها توسط سیستم ایمنی بدن جلوگیری شود. هنگامی که این شنل کنار می‌رود، سیستم ایمنی راه  آسان‌تری برای تشخیص این تومورهای گریزان و ایجاد پاسخ در برابر آنها دارد.

 

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ روی موش‌ها اثربخشی امواج صوتی غیرتهاجمی را در شکستن تومورهای کبدی نشان داد و حتی زمانی که امواج صوتی تنها به ۵۰ تا ۷۵ درصد جرم اعمال می‌شد، می‌توانست باعث ناپدید شدن کامل تومور شود. علت این بود که امواج صوتی پاسخ ایمنی را آغاز می‌کنند و از گسترش بیشتر تومور در ۸۰ درصد از حیوانات جلوگیری می‌کنند. با این حال، تا زمان انتشار این مطالعه کنونی، محققان به طور کامل متوجه نشده بودند که امواج صوتی چگونه پاسخ ایمنی را فعال می‌کنند.

 

کلیفورد چو(Clifford Cho)، استاد جراحی در دانشگاه میشیگان و نویسنده ارشد این توضیح می‌دهد: ما دریافتیم که هیستوتریپسی نه‌ تنها سلول‌های سرطانی را می‌کشد، بلکه باعث می‌شود آنها تحت یک مسیر منحصربه‌فرد مرگ سلولی قرار گیرند که توجه سیستم ایمنی را به خود جلب می‌کند.

 

کمک امواج صوتی به سیستم ایمنی در درمان سرطان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

در مطالعه کنونی، این تیم به موش‌ها تومورهای ژنتیکی یکسان تزریق کرده و امواج صوتی را روی آنها اعمال کردند. پس از از بین بردن تومور در یک موش، این تیم نمونه‌هایی از تومور گرفتند، آن را مخلوط کردند و به موش دیگری تزریق کردند. آنها دریافتند که هر دو موش در برابر سرطان پاسخ ایمنی ایجاد کردند. ژن ژو(Zhen Xu)، استاد مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه میشیگان و مخترع رویکرد هیستوتریپسی، می‌افزاید: تزریق بقایای تومور به موش دوم تقریبا خاصیتی شبیه واکسن داشت. موش‌هایی که این بقایا را دریافت کردند به‌طور شگفت‌انگیزی در برابر رشد سرطان‌ها مقاوم بودند.

 

تجزیه و تحلیل نمونه‌ها همچنین به تیم اجازه داد تا آنتی‌ژن‌های تومور را پیدا کنند. این پروتئین‌ها که تنها در سلول‌های سرطانی یافت می‌شوند، معمولا در پشت دیواره‌های سلولی پنهان هستند. این روشی متفاوت از شیمی درمانی و پرتودرمانی است زیرا معمولا آنتی ژن‌ها را همراه با تومور از بین می‌برند. پس از اعمال امواج صوتی، آنتی ژن‌های تومور در معرض دید قرار می‌گیرند و در بدن آزاد می‌شوند و به راحتی توسط سیستم ایمنی بدن قابل مشاهده خواهند بود.

 

ژو می‌گوید: با هیستوتریپسی، ما آنتی‌ژن‌ها را از بین نمی‌بریم، بلکه همزمان با کشتن سلول‌های تومور، آن‌ها را آزاد می‌کنیم. هنگامی که آنها دیگر پنهان نیستند، بدن می‌تواند آنها را ببیند و به آنها حمله کند.

 

این مطالعه به تازگی در مجله‌ی «Frontiers in Immunology» منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------