اندازه مردمک چشم شما می‌تواند راز مهمی را درباره توانایی‌های مغزتان برملا کند



مردمک چشم،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دانشمندان در تحقیقی تازه دریافته‌اند که تغییر اندازه مردمک چشم احتمالاً می‌تواند نشان دهد که عملکرد مغز شما در اثر ورزش چه تغییری می‌کند.

به گزارش دیجیاتو به نقل از ساینس الرت، تحقیقی تازه نشان داده است که شیوه واکنش مردمک چشم شما نسبت به یک ورزش سبک احتمالاً می‌تواند مشخص کند که آیا از یکی از مهم‌ترین مزیت آن فعالیت فیزیکی بهره‌مند می‌شوید یا خیر؛ چرا که فعالیت فیزیکی می‌تواند به بهبود توانایی‌های شناختی مغز شما کمک کرده و حس‌وحالتان را بهتر کند.

 

دانشمندان دانشگاه سوکوبای ژاپن اندازه مردمک چشم 24 داوطلب را در حین یک ورزش سبک 10 دقیقه‌ای تحت نظر گرفتند و بعد با استفاده از تصویربرداری عصبی، واکنش مغز آن‌ها به امور شناختی را بررسی کردند. نتیجه این بود که هرچه اندازه مردمک چشم افراد در حین ورزش بزرگ‌تر می‌شد، عملکرد مغزی آن‌ها ارتقا می‌یافت.

 

محققان می‌گویند: «این یافته‌ها این فرضیه را تأیید می‌کند که مکانیزم‌های مرتبط با مردمک چشم...مکانیزم‌های بالقوه‌ای هستند که ورزشِ بسیار سبک می‌تواند از طریق آن‌ها فعال‌سازی قشر پیش‌پیشانی و عملکردهای اجرایی را تقویت کند.»

 

آزمایش دانشمندان درباره مردمک چشم چگونه انجام گرفت؟

پژوهشگران در این مطالعه از 24 داوطلب سالم و جوان دعوت کردند. به نیمی از آن‌ها گفته شد که به مدت 10 دقیقه ورزشی بسیار سبک را انجام دهند، درحالی‌که نیمه دوم که گروه کنترل بودند، صرفاً روی دستگاه ورزشی نشستند.

 

دانشمندان پیش، در حین و پس از انجام ورزش، اندازه مردمک چشم شرکت‌کنندگان را اندازه گرفتند و از آن‌ها درباره حس‌وحالشان پرسیدند. همچنین هر دو گروه در انتها یک آزمون عملکرد اجرایی را پشت‌سر گذاشتند. در این آزمون از افراد خواسته شد تا تشخیص دهند که رنگ واقعی یک کلمه با نام رنگی که برای آن نوشته شده است، همخوانی دارد یا خیر. در حین آزمون نیز فعالیت قشر پیش‌پیشانی مغز افراد تحت نظر گرفته شده بود.

 

نتایج این پژوهش نشان داد که افراد با پشت‌سرگذاشتن یک ورزش سبک عملکرد بهتری در آزمون داشته‌اند و این اتفاق با افزایش فعالیت در قشر پشتی‌جانبی پیش‌پیشانی همراه است؛ قشری که با کارکردهای اجرایی ارتباط دارد. به‌علاوه، هرچه مردمک چشم شرکت‌کنندگان در حین ورزش بزرگ‌تر شده باشد، عملکرد شناختی آن‌ها در حین آزمون نیز بهتر بوده است.

 

بااین‌حساب، شاید در آینده بتوان اندازه مردمک چشم را به‌عنوان یک زیست‌نشانگر جدید برای پیش‌بینی اثر ورزش بر مغز در نظر گرفت. این تحقیق که نتایج آن در مجله NeuroImage منتشر شده، نخستین تحقیقی است که می‌گوید بخشی از سیستم عصبی مرکزی که در تغییر اندازه مردمک چشم دخالت دارد، با بهبود توانایی‌های شناختی در اثر ورزش‌کردن در ارتباط است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------