عضو شورای عالی نظام پزشکی: شاید مجبور شویم دندانپزشک افغانستانی و پاکستانی بیاوریم



کمبود پزشک در ایران،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
عضو شورای عالی نظام پزشکی، با انتقاد از سیاست‌های در پیش گرفته شده برای حوزه سلامت کشور، نسبت به ورود دندانپزشکانی از کشور‌های همسایه هشدار داد.

به گزارش مهر، بهنام عباسیان گفت: این روز‌ها ما شاهد بی‌انگیزگی شدید دندانپزشکان مخصوصاً قشر جوان هستیم، چون دندانپزشک جوان جایگاهی را برای خودش در نظر نمی‌گیرد. قشر جوان دندانپزشک پس از فراغت از تحصیل وارد دوره طرح می‌شود. ما همه این عزیزان را در مراکز استان نگه نمی‌داریم بلکه در مناطق محروم که نیاز به دندانپزشک باشد نیز می‌فرستیم. در یک سو ما شاهد این هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصمیم اشتباه تعداد دانشجویان را زیاد کرد و از یک سو از وزارت بهداشت سوال می‌پرسم چرا باید بین همکاران دندانپزشک که در نقطه محروم فعالیت می‌کنند هیچ انگیزه‌ای را ایجاد نمی‌کنیم.

 

وی افزود: حقوقی که این افراد در نقاط محروم می‌گیرند ماهانه حدود ۱۲ میلیون تومان است. آیا این هزینه مکفی هزینه‌های زندگی است یا خیر. اما چرا به منظور بالا بردن انگیزه دندانپزشکان در مناطق محروم اجازه فعالیت در ساعات غیر اداری را به آن‌ها نمی‌دهیم در حالی که زیرساخت لازم در کلینیک‌ها وجود دارد تا به مردم ارائه خدمت کنند. چرا وزارت بهداشت از فعالیت دندانپزشکان طرحی در ساعات غیر اداری ممانعت می‌کند. آیا برای اشتغال همکاران جوان خرید خدمت انجام می‌شود. آیا همکاران جوان تازه فارغ التحصیل با حقوق ۱۴ میلیون تومان می‌توانند تشکیل خانواده دهند. این در حالی است که ما در بوق و کرنا می‌کنیم که جوانی جمعیت اتفاق بیافتد، اما هنوز یک جوان دندانپزشک نمی‌تواند خانواده تشکیل دهد شاید به خاطر سیاست‌های غلط است.

 

عباسیان ادامه داد: فارغ از این مسائل از طرفی یک دندانپزشک جوان برای راه اندازی مطب حداقل به یک میلیارد تومان پول نیاز دارد و این یک میلیارد تومان حداقل ماهانه ۲۶ میلیون تومان باید قسط دهد در حالی که صرف این هزینه‌ها با این تعرفه‌های بخش خصوصی واقعاً قابل دفاع نیست، ولی با این حال، چون مخاطب ما مردم است و سلامتی آحاد مردم مهم است خواهش می‌کنیم دندانپزشکان تازه فارغ التحصیلی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند در ساعت بعداز ظهراجازه فعالیت دهند تا بتوانند امرار معاش کنند.

 

عضو شورای عالی نطام پزشکی با تاکید بر اینکه سلامت مردم به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه سلامت در حال فروپاشی است، خاطر نشان کرد: عزیزانی که فکر می‌کنند سلامت مردم در حال فروپاشی است بدانند اگر سیاستمداران عرصه سلامت تصمیمات کارساز نگیرند متاسفانه در آینده نه چندان دور باید شاهد این باشیم؛ دست و چشم‌ما به سوی کشور‌های دیگر و همسایه باشد و پزشکان افغانستانی و پاکستانی بیایند و در ایران کار کنند. این پزشکان و دندانپزشکان حداقل ۲ هزار دلار حقوق می‌خواهند، اما ما حاضر نیستیم حداقل با ۵۰ میلیون تومان از دندانپزشک خرید خدمت و در آن‌ها ایجاد انگیزه کنیم.

 

وی افزود: دندانپزشک حداقل باید ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان داشته باشد که بتواند خانه و مطب اجاره کند و امرار معاش کند. امیدوارم دولتمردان ما واقع گرا باشند و از ویترین غنی جامعه دندانپزشکی استفاده کنند تا بتوانیم نسخه‌ای بپیچیم انگیزه همکاران جوان را بالا ببریم. اینگونه نباشد همکار دندانپزشک در ازای دریافت ماهانه ۳۰۰ میلوین تومان در حوزه خلیج فارس کارکند.

 

عباسیان در پایان گفت: امیدوارم کسانی که صاحب نظر هستند به این مسائل توجه ویژه کنند، چون سلامتی آحاد مردم در خطر است. همین حالا که اذعان می‌کنیم بیمه‌ها کمک می‌کنند، بیمه‌ها هیچ کاری انجام نمی‌دهند خدمات بیمه پایه که به دندانپزشک داده می‌شود بیمه‌های پایه بین ۴ تا ۵ درصد است و بیمه‌های تکمیلی بین ۸ تا ۹ درصد است. در واقع تمام خدمات دندانپزشکی را به بخش خصوصی می‌دهیم اگر بخواهیم این خدمات را به مردم ارزانی دهیم باید بیمه‌ها پای کار بیایند و هزینه تمام شده خدمات را قبول کنند. از طرفی باید سیاستگذاران خرید خدمت کنند تا انگیزه دندانپزشکان بالا برود در غیر این صورت نه تنها دندانپزشکان انگیزه‌شان را از دست می‌دهند بلکه سلامت مردم نیز به خطر می‌افتد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------