کلیه خوک پیوند زده‌ شده به انسان، پس از یک ماه همچنان کار می‌کند



کلیه خوک پیوند زده‌ شده به انسان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
گروهی از پژوهشگران «دانشگاه نیویورک» یک ماه پیش، یک کلیه خوک را به بدن انسان پیوند زدند و اکنون اعلام کرده‌اند که کلیه پیوندی همچنان در حال کار کردن است.

به گزارش ایسنا به نقل از نیو اطلس، به محض این که خبر موفقیت گروهی از پژوهشگران «دانشگاه آلاباما»(University of Alabama) در پیوند یک کلیه خوک اصلاح‌ ژنتیکی شده به یک بیمار انسان و کار کردن آن به مدت یک هفته منتشر شد، خبر رسید که گروه دیگری موفق شده‌اند از این مدت زمان فراتر برود. در یک گام دلگرم‌کننده دیگر برای رفع کمبود اعضای پیوندی، جراحان مرکز پزشکی «لانگون هلث دانشگاه نیویورک»(NYU Langone Health) یک کلیه خوک اصلاح‌شده ژنتیکی را برای اولین بار بیش از یک ماه زنده نگه داشتند و کلیه پیوندی به طور کامل در بدن یک بیمار مرگ مغزی عمل کرد.

 

پیوند اعضا از معجزات جراحی مدرن است که جان صدها هزار نفر را نجات داده و در عین حال، کیفیت زندگی آنها را نیز بهبود بخشیده است. مشکل اینجاست که اندام‌های مناسب بسیار کم هستند و عرضه به هیچ وجه به تقاضا نزدیک نمی‌شود. تنها در آمریکا، ۲۶ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ کلیه‌های جدید دریافت کردند. با وجود این، ۸۰۸ هزار نفر به بیماری کلیه در مرحله نهایی مبتلا هستند و فهرست انتظار پیوند، ۱۰۳ هزار نفر را در بر دارد.

 

از آنجا که اندام‌های انسانی کافی برای استفاده وجود ندارد، پزشکان، جراحان و دانشمندان به دنبال جایگزین‌هایی هستند که اندام‌های مصنوعی ساخته‌شده از بافت زنده و اندام‌های حیوانات نسبتا سازگار را در بر می‌گیرند. خوک‌ها به ویژه مورد علاقه دانشمندان هستند زیرا از بسیاری جهت‌ها، اندام‌های داخلی آنها شباهت بسیاری به بدن ما دارند.

 

یکی از مشکلات بزرگ این است که خوک‌ها مولکول قندی به نام «آلفا گال»(alpha-gal) دارند که انسان‌ها فاقد آن هستند. این بدان معناست که به عنوان مثال، وقتی یک کلیه خوک در بدن انسان قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی گیرنده به حالت هشدار فوری می‌رود که به آن «رد فوق حاد» می‌گویند و در عرض چند دقیقه پس از اتصال اندام خوک پیوندی به جریان خون رخ می‌دهد.

 

روش معمول برای رسیدگی به این امر، اصلاح ژنتیکی خوک برای عدم تولید آلفا گال با استفاده از ۱۰ ویرایش کد ژنتیکی خوک است. پژوهشگران لانگون هلث برای این پروژه، یک اصلاح حذفی را همراه با داروهای استاندارد سرکوب‌کننده ایمنی و غربال‌گری فشرده برای «سیتومگالوویروس خوک»(pCMV) و شش ویروس خوکی دیگر که می‌توانند باعث نارسایی اندام شوند، انتخاب کردند.

 

کلیه خوک پیوند زده‌ شده به انسان، پس از یک ماه همچنان کار می‌کند

 

به دلایل اخلاقی واضح، پیوند روی یک بیمار مرد ۵۷ ساله مرگ مغزی انجام شد که از قبل با این روش موافقت کرده بود و اعضای او برای پیوند نامناسب بودند. کلیه‌های خود بیمار برداشته شدند و کلیه خوک جایگزین یکی از آنها شد. کلیه با قرار دادن غده تیموس خوک در زیر لایه بیرونی اندام اصلاح شد. تیموس به بدن گیرنده کمک می‌کند تا اندام جدید را تشخیص دهد و از واکنش‌های ایمنی بعدی جلوگیری می‌کند.

 

تاکنون کلیه بیش از ۳۲ روز زنده و سالم باقی مانده و به طور کامل کار کرده که یک رکورد جدید است. بیوپسی و نظارت‌ها نشان می‌دهند که اندام در سطح مطلوب کار می‌کند. خوک «گال‌سیف»(GalSafe) توسط یکی از شرکت‌های تابعه «یونایتد تراپیوتیکس»(United Therapeutics) تولید شده و توسط «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) برای کاربرد پزشکی و به عنوان منبع غذایی برای افرادی که از آلرژی گوشتی به نام سندروم آلفا گال رنج می‌برند، تایید شده است.

 

آزمایش‌ها قرار است با اجازه خانواده بیمار، کمیته اخلاق و حمایت‌های یونایتد تراپیوتیکس تا سپتامبر ادامه یابند.

 

دکتر «رابرت مونتگومری»(Robert Montgomery) از پژوهشگران این پروژه گفت: ما تمایل داریم از خوکی استفاده کنیم که ایمنی آن قبلا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. ترکیب این نتایج با آنچه تاکنون در پژوهش‌های پیوند خارجی خود یافته‌ایم، ما را به مرحله کارآزمایی بالینی نزدیک‌تر می‌کند. ما می‌دانیم که این روش، پتانسیل نجات دادن جان هزاران نفر را دارد اما می‌خواهیم از حداکثر ایمنی و مراقبت در حین حرکت به جلو اطمینان حاصل کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------