ارتباط بین کووید طولانی و بروز مشکلات سلامت روان



کرونا طولانی مدت،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان مدت‌ها است می دانند که افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن،مانند بیماری قلبی، در معرض افزایش خطر افسردگی هستند. همین امر ممکن است در مورد افراد مبتلا به علائم طولانی کووید ۱۹ هم صادق باشد.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، بر اساس آخرین داده‌های نظرسنجی، حدود ۲۸ درصد از بزرگسالان که به عفونت‌های حاد کووید ۱۹ مبتلا شده اند، می‌گویند که در مقطعی طولانی علائم کووید را تجربه کرده اند.

 

کووید طولانی زمانی اتفاق می‌افتد که مجموعه‌ای از علائم پس از بیماری اولیه باقی بماند. علائم متفاوت است اما ممکن است شامل خستگی، مه مغزی، سرگیجه، مشکلات روده، تپش قلب، مشکلات جنسی، تغییر در حس بویای یا چشایی، تشنگی، سرفه مزمن، درد قفسه سینه، انقباض عضلات و بدتر شدن علائم پس از هر نوع فعالیت فیزیکی یا ذهنی باشد.

 

دکتر «جردن اندرسون»، روانپزشک اعصاب و استادیار دپارتمان روانپزشکی و نورولوژی در دانشگاه علوم و بهداشت اورگن، می‌گوید: «افسردگی برجسته‌ترین علامتی است که در بین مشکلات سلامت روان می‌بینیم.»

 

اندرسون گفت: «تشخیص افسردگی در فردی که مبتلا به کووید طولانی است، رویکردی ظریف‌تر از تشخیص این بیماری در جمعیت عمومی دارد. این به این دلیل است که علائمی که اغلب با افسردگی مرتبط است مانند اختلالات خواب، خستگی، تغییر در اشتها و تمرکز، با کووید طولانی هم همراه است.»

 

دکتر «آنا دیکرمن»، رئیس روانپزشکی مشاوره در بیمارستان پرسبیتریان نیویورک، گفت: «به نظر می‌رسد میزان افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به کووید طولانی مدت بیشتر از جمعیت عمومی باشد.»

 

او گفت: «ویروسی که باعث کووید ۱۹ می‌شود ممکن است به طرق مختلف در وضعیت روانی افراد دخیل باشد. فرد ممکن است انزوای طولانی مدت را تجربه کرده باشد یا ممکن است با محدودیت‌های فیزیکی که مستقیماً با بیماری خود مرتبط است، مواجه باشد، مانند اینکه به راحتی خسته می‌شود و نمی‌تواند به طور طبیعی عمل کند. چنین محدودیت‌هایی حتی ممکن است باعث شده باشد که شغل خود را از دست بدهند.»

 

برخی مطالعات نشان می‌دهند که کووید ممکن است مستقیماً بر مغز تأثیر بگذارد.

 

اندرسون گفت علاوه بر افسردگی، موارد دیگری نظیر اضطراب، حملات پانیک و اختلال بیش فعالی در بیماران کووید طولانی که تحت درمان قرار می‌گیرند مشاهده شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------