سیگار بر مغز نوجوانان تاثیر می گذارد



سیگار،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک مطالعه جدید نشان می دهد که تمایل نوجوانان به شروع سیگار کشیدن و ادامه استعمال سیگار ممکن است موجب تفاوت در ماده خاکستری مغز آنها شود.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند کاهش ماده خاکستری در لوب پیشانی چپ در افرادی که سیگار کشیدن را از سن ۱۴ سالگی شروع کرده بودند مشاهده شد. این ناحیه در تصمیم گیری و قانون شکنی نقش دارد.

 

هنگامی که آنها شروع به سیگار کشیدن کردند، ماده خاکستری در لوب پیشانی راست کاهش یافت، منطقه‌ای که با جستجوی لذت همراه است.

 

«ترور رابینز»، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله از دانشگاه کمبریج بریتانیا، می‌گوید: «سیگار کشیدن شاید رایج‌ترین رفتار اعتیاد آور در جهان و یکی از علل اصلی مرگ و میر بزرگسالان باشد. شروع سیگار کشیدن به احتمال زیاد در دوران نوجوانی رخ می‌دهد. هر روشی برای تشخیص احتمال افزایش این امر، تا بتوانیم مداخلات را هدف قرار دهیم، می‌تواند به نجات جان میلیون‌ها نفر کمک کند.»

 

ماده خاکستری بافت مغزی است که اطلاعات را پردازش می‌کند و شامل تمام نورون‌های مغز است. رشد ماده خاکستری قبل از نوجوانی به اوج خود می‌رسد.

 

به نظر می‌رسد از دست دادن ماده خاکستری در قشر جلوی مغز سمت راست تنها پس از شروع سیگار کشیدن افزایش می‌یابد.

 

رابینز در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «در مطالعه ما، کاهش ماده خاکستری در قشر جلوی مغز سمت چپ با افزایش رفتار قانون شکنی و همچنین تجربیات اولیه سیگار کشیدن مرتبط است.»

 

کوچک شدن ماده خاکستری در سمت راست ممکن است کنترل سیگار کشیدن را ضعیف کند. به گفته محققان، از دست دادن بیش از حد ماده خاکستری در سمت راست مغز نیز با نوشیدن زیاد الکل و مصرف ماری جوانا مرتبط است.

 

این تیم تحقیقاتی اسکن مغز و داده‌های رفتاری بیش از ۸۰۰ جوان ۱۴، ۱۹ و ۲۳ ساله را با استفاده از اطلاعات پروژه IMAGEN در سایت‌هایی در بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایرلند تجزیه و تحلیل کردند.

 

آنها اسکن مغز را برای افرادی که تا سن ۱۴ سالگی سیگار کشیده بودند با کسانی که سیگار نکشیده بودند مقایسه کردند. آنها این کار را برای همان شرکت کنندگان در سنین ۱۹ و ۲۳ تکرار کردند.

 

کسانی که سیگار کشیدن را در سن ۱۴ سالگی و در سن ۱۹ سالگی شروع کردند، در ۱۴ سالگی ماده خاکستری کمتری در قشر جلوی پیشانی چپ خود داشتند که نشان دهنده تأثیر بالقوه سیگار بر مغز است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------