تشخیص زودهنگام بیماری قلبی با نوع جدیدی از تصویربرداری



تشخیص زودهنگام بیماری قلبی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
سی‌تی اسکن‌هایی با وضوح فوق‌العاده بالا می‌توانند سال‌ها زودتر بیماری قلبی را در بیماران تشخیص دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از اس‌اف، به لطف نسل بعدی فناوری اسکن، بیماری قلبی سال‌ها جلوتر در بیماران پرخطر قابل تشخیص خواهد بود.

 

این نوع جدید تصویربرداری که سی‌تی‌اسکن با وضوح فوق العاده بالا(UHR-CT) نامیده می‌شود، کیفیتی عالی دارد و امکان تشخیص دقیق بیماری عروق کرونر را به صورت غیر تهاجمی فراهم می‌کند و تهدیدات را سال‌ها قبل از بروز آنها شناسایی می‌کند.

 

فناوری که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی سی تی آنژیوگرافی کرونری(CCTA) در رد کردن ابتلا به بیماری عروق کرونر در بیماران با خطر کم یا متوسط کاملا مؤثر است. با این حال، غربالگری افراد پرخطر به دلیل شیوع بالای کلسیفیکاسیون‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. کلسیفیکاسیون‌ها اغلب می‌توانند گسترده‌تر از آنچه که هستند به نظر برسند و این می‌تواند باعث ایجاد مثبت کاذب شود.

 

کلسیفیکاسیون‌(calcification) یک اصطلاح پزشکی و به معنای جمع شدن کلسیم در یکی از بافت‌های بدن است.

 

نویسنده اصلی دکتر محمد هاگر(Muhammad Hagar) از دانشگاه فرایبورگ، آلمان می‌گوید: در نتیجه‌ی مثبت کاذب، بیماران ممکن است تحت آزمایش‌های غیرضروری و اغلب تهاجمی قرار بگیرند. به همین دلیل است که دستورالعمل‌های فعلی، سی تی آنژیوگرافی کرونری را در افراد در معرض خطر توصیه نمی‌کند.

 

این ابزار نوآورانه از آشکارساز شمارش فوتون استفاده می‌کند. محققان دقت تشخیص آن را با استاندارد مرجع آنژیوگرافی تهاجمی عروق کرونر(ICA) در ۶۸ بیمار مبتلا به تنگی شدید دریچه آئورت که یک بیماری شایع اما جدی دریچه‌ی قلب است که جریان خون از قلب به اندام‌ها را مختل یا مسدود می‌کند، مقایسه کردند.

 

ثابت شد که سی‌تی‌اسکن با وضوح فوق العاده بالا برای تشخیص بیماری عروق کرونر بسیار حساس و اختصاصی عمل می‌کند. تقریبا ۸۰ درصد از بخش‌ها به عنوان خوب یا عالی رتبه‌بندی شدند، که نشان می‌دهد این روش به زودی می‌تواند برای بیماران پرخطر در دسترس باشد.

 

دکتر هاگار می‌گوید: به نظر می‌رسد که طیف بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند به طور قابل توجهی با فناوری آشکارساز شمارش فوتون گسترش یافته است. این خبر بسیار خوبی برای این بیماران و جامعه‌ی تصویربرداری است.

 

وضوح بالای این روش ناشی از افزایش تعداد فوتون‌های ساطع شده است. در حال حاضر، این فناوری در مراحل اولیه خود است و محققان در حال توسعه روش‌هایی برای کاهش دادن میزان قرار گرفتن بیمار در معرض تشعشع هستند.

 

دکتر هاگار می‌افزاید: در حال حاضر، این روش برای بیماران پرخطر، که در آنها مزایای این روش از خطرات آن پیشی می‌گیرد، امکان‌پذیر است، اما نباید برای همه بیمارانی که برای تصویربرداری از قلب ارجاع داده می‌شوند، اعمال شود.

 

سی‌تی اسکن شمارش فوتون در سراسر جهان نسبتا نادر است، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این فناوری در دهه‌ی آینده رایج‌تر خواهد شد.

 

این تحقیق در مجله‌ی Radiology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------