درمان زخم‌های سوختگی و بستر با پانسمان‌های شفاف نانو فیبری



پانسمان‌های شفاف نانو فیبری،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
کاهش زمان درمان زخم‌های سوختگی،‌ بستر و دیابتی، ویژگی پانسمان‌های نانو فیبری تولیدشده در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که به دلیل شفاف بودن آن امکان پایش زخم وجود دارد.

ترمیم و بهبود زخم و آسیب بافتی چالشی بزرگ در علم پزشکی است، از این رو نوع پانسمان عامل مهمی در بهبود زخم، پیشگیری از عفونت موضعی و تشکیل اسکار به شمار می‌رود. پانسمان‌های حاوی فاکتورهای محرک رشد، آنتی‌بیوتیک، مواد ضدعفونی‌کننده و آنتی‌اکسیدان، نقش مؤثری در کاهش اسکار زخم و کمک به تسریع فرایند ترمیم دارند. 

 

در این راستا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید پانسمان‌های پیشرفته نانو فیبری، فعالیت خود را در سال ۹۶ آغاز کرده و اقدام به توسعه و تولید محصولات پیشرفته مراقبت از زخم به‌ویژه زخم‌های دیابتی، سوختگی،‌ جراحی و زخم‌های فشاری (زخم بستر) کرده است. 

 

عادله قلی‌پور کنعانی، مدیر عامل این شرکت‌ دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، پانسمان پیشرفته نانو فیبری برای همه انواع زخم‌های پوستی با نام «تداپان» را از محصولات تولیدی این شرکت نام برد و گفت: این محصول دانش‌بنیان در مدیریت درمان انواع زخم‌های باز پوستی به‌ویژه برای التیام زخم‌های دیابتی کاربرد دارد. این پانسمان پیشرفته لایه‌ای متشکل از نانو فیبر است که به محض تماس با سطح مرطوب زخم، شفاف می‌شود و امکان نظارت بر روند درمان را فراهم می‌کند.

 

وی با تاکید بر اینکه این پانسمان با استفاده از پلیمرهای زیست‌سازگار با خواص بیولوژیکی عالی و بدون استفاده از حلال‌های سمی تولید می‌شود، اظهار کرد: این محصول با به‌روزترین فناوری لایه‌های نانو لیفی تولید شده که به دلیل فرمولاسیون خاص و فرآیند تولید پیشرفته، ساختاری مشابه ساختار طبیعی ماتریکس خارج سلولی پوست بدن را شبیه‌سازی می‌کند. شباهت ساختار فیبری این پانسمان با پوست طبیعی بدن در کنار ساختار سه‌بعدی، متخلخل و تنفس‌پذیر، ساختار خاصی را ایجاد کرده است که روند بهبودی انواع زخم‌ها را به میزان قابل توجهی تسریع کرده است.

 

این محقق خاطر نشان کرد: زخم‌های دیابتی که در زمان بیش از ۴۰ روز درمان می‌شوند، با استفاده از این پانسمان در مدت ۱۰ روز زخم از حالت عفونی به حالت طبیعی بافت بدن تبدیل می‌شود.

 

قلی‌پور، بر جای ماندن کمترین جای زخم را از دیگر مزایای این محصول دانش‌بنیان ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن تلفیق ویژگی‌های بیولوژیکی پلیمرهای مورد استفاده در این پانسمان با ساختار نانو فیبر، روند مهاجرت بیومولکول‌های مورد نیاز برای ترمیم به محل زخم را بهبود می‌بخشد و خون رسانی را در ناحیه درمان بهبود می‌بخشد.

 

به گفته وی، این محصول انتهای باز عصب در تماس با سطح زخم را می‌پوشاند و درد ناحیه را تسکین می‌دهد، ضمن آنکه به دلیل خاصیت ضد میکروبی ذاتی خود از بروز عفونت در مراحل درمان جلوگیری می‌کند و به دلیل ساختار خاص خود به عنوان یک لایه محافظ در برابر نفوذ باکتری‌ها و سایر میکروارگانیزم‌ها عمل می‌کند.

 

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، دارای ساختار میکروسکوپی نانو-میکروفیبری مشابه ساختار بافت طبیعی، مناسب برای ترمیم انواع زخم‌های پوستی از جمله زخم دیابتی، زخم سوختگی و جراحی، مؤثر در درمان زخم‌های دیابتی به دلیل توانایی خون‌رسانی به محل زخم را از دیگر ویژگی‌های پانسمان تولید شده در این شرکت عنوان کرد و گفت: از آنجایی که این پانسمان دارای بافت شفاف است؛ از این رو امکان پایش روند درمان زخم بدون برداشتن پانسمان وجود دارد، همچنین از آن می‌توان برای زخم‌های نیمه عمیق با ترشح متوسط استفاده کرد.

 

وی با بیان اینکه این پانسمان که بر پایه مواد اولیه ساخته‌ شده است، یادآور شد: مواد به کار رفته در این پانسمان از مواد زیست‌سازگار طبیعی و سنتزی و عصاره‌های طبیعی آنتی باکتریال است و در آن از نانو ذرات که دارای سمیت هستند، استفاده نشده است و علاوه بر این، بر روی این پانسمان امکان لود مواد دارویی نیز وجود دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------