تشخیص سرطان دستگاه گوارش با کمک هوش مصنوعی



تشخیص سرطان دستگاه گوارش،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
گروهی از محققان یک سامانه هوش مصنوعی طراحی کردند که قادر است با بررسی سوابق پزشکی بیماران، افراد با خطر بالای ابتلا به سرطان دستگاه گوارشی را تشخیص و میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری «آنی» هند (ANI)، در ۵۰ سال گذشته سرطان معده و مری در آمریکا و سایر کشورهای غربی به میزان زیادی افزایش یافته است. این بیماری‌ها نرخ مرگ و میر بالایی دارند. این در حالی است که بر اساس یافته‌های جدید منتشر شده در نشریه بیماری‌های دستگاه گوارشی (gastroenterology) مداخلات پیشگیرانه می توانند موجب نجات جان بیماران شوند.

 

به گفته «جوئل روبنستاین» محقق و استاد پزشکی داخلی دانشگاه پزشکی میشیگان در آمریکا، غربالگری می تواند موجب شناسایی تغییرات پیش از سرطان در بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی تشخیص و شناسایی زودهنگام بیماری را داشته باشیم، بیماران می توانند اقدامات بیشتری برای جلوگیری از بروز سرطان انجام دهند.

 

در حالی که در دستورالعمل های کنونی، کار نظارت و غربالگری در بیماران با ریسک بالای سرطان در نظر گرفته شده است، روبنستاین تاکید کرد که هنوز بسیاری با این توصیه‌ها آشنا نیستند و بسیاری از افرادی که به این سرطان ها دچار می شوند هیچگاه تحت نظارت و غربالگری نبوده اند.

 

تشخیص سرطان دستگاه گوارش با کمک هوش مصنوعی

 

این محقق یادآور شد: این در حالی است که قرار دادن یک ابزار خودکار (اتومات) در سوابق الکترونیک پزشکی این توان بالقوه را دارد که شکاف موجود در این زمینه برای شناسایی بیماران با ریسک بالای ابتلا به سرطان مری و معده را پُر کند.

 

روبنستاین و گروه تحقیقاتی وی از یک نوع هوش مصنوعی با مخفف K-ECAN برای بررسی داده‌های پزشکی مربوط به بیش از ۱۰ میلیون نفر استفاده کردند.

 

این سامانه هوش مصنوعی از داده‌های در دسترس درباره وضعیت جسمانی و سلامتی فردی و سوابق بیماری افراد استفاده می‌کند تا ریسک ابتلای هر فرد به سرطان دستگاه گوارشی را مشخص کند.

 

به گفته وی، این سامانه هوش مصنوعی دقیق‌تر از دستورالعمل های انتشار یافته و ابزارهای قبلی است و می‌تواند سرطان را حداقل سه سال پیش از تشخیص پزشکی آن به درستی شناسایی کند.

 

این محقق تصریح کرد: تیم تحقیقاتی دانشگاه پزشکی میشیگان توانست از ابزارهای پیچیده یادگیری ماشینی برای طراحی و ساخت این ابزار منحصر به فرد استفاده کند و ما بسیار هیجان زده هستیم که این ابزار می تواند به طور بالقوه منجر به تقویت و افزایش غربالگری و کاهش مرگهای قابل پیشگیری شود. ما مشتاق توسعه بیشتر این کار و استفاده از آن در سطحی گسترده‌تر هستیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------