موج تازه ابتلا به کرونا در آمریکا و کانادا/ مرگ ۱۱ نفر بر اثر بیماری لژیونر در لهستان



کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مقامات بهداشتی آمریکا با اشاره به افزایش بیماران کرونایی طی هفته‌های اخیر در چندین ایالت، از مردم این کشور خواسته‌اند ماه آینده، دُزهای یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، آمریکا در هفته‌های اخیر با موج جدیدی از ابتلاهای کرونایی ناشی از زیرسویه امیکرون موسوم به «اریس» مواجه شده است.

 

با این حال یکی از مقامات بهداشتی این کشور مدعی شد: ما معتقدیم که برای پاییز امسال (۲۰۲۳) آماده هستیم و در شرایط بهتری نسبت به گذشته برای مبارزه با کووید۱۹ قرار داریم.

 

این در حالیست که بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، میزان بستری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از کووید۱۹ در این کشور طی ماه جاری میلادی (اوت) بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

 

پزشکان آمریکایی می‌گویند که انتظار می‌رود دزهای به‌روزشده واکسن کرونا تا اواسط ماه سپتامبر (ماه آینده میلادی) در این کشور در دسترس قرار گیرند.

 

آنها خاطر نشان کردند: واکسیناسیون علیه کووید۱۹ ایمن‌ترین راه برای اجتناب از بستری شدن در بیمارستان، تجربه پیامدهای سلامت طولانی‌مدت و مرگ و میر ناشی از این بیماری است و به همین دلیل است که مردم به ویژه گروه‌های در معرض خطر را تشویق می‌کنیم تا دزهای یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند.

 

زیرسویه اریس، یکی دیگر از زیرمجموعه‌های سویه امیکرون اکنون حدود ۲۰ درصد از کل عفونت‌های تایید شده کووید۱۹ را در ایالات متحده تشکیل می‌دهد و به گونه‌ای غالب و در حال گردش تبدیل شده است.

 

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

 

بنابر داده‌های به‌روزشده در «جدول جهانی ورلداُمتر» که از تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی ثبت آمار رسمی کرونا را آغاز کرده، تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۶۹۴ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۲۴۵ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۹۱۰ هزار و ۹۶۰ بیمار کووید نیز تأیید شده است.

 

شناسایی سویه جدید کرونا در کانادا/ ایمنیِ جمعیِ حاصل‌شده هنوز کارآیی دارد

مقامات بهداشتی کانادا می‌گویند که نخستین مورد از ابتلا به یک سویه جهش‌یافته و جدید ویروس کرونا را در این کشور شناسایی کرده‌اند.

 

کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

این فرد که در استان «بریتیش کلمبیا» شناسایی شده به سویه BA ۲.۸۶ امیکرون مبتلا شده است.

 

در بیانیه مشترکی که «بانی هنری»، پزشک ارشد استان بریتیش کلمبیا و «آدریان دیکس»، وزیر بهداشت این استان منتشر کرده‌اند، تاکید شده است: این بیمار که البته در بیمارستان بستری نشده، اخیرا سفری به خارج از کشور نداشته است.

 

در عین حال مقام‌های محلی می‌گویند: شناسایی این سویه جدید در کانادا، خطر سطح ابتلا در استان بریتیش کلمبیا را تغییر نمی‌دهد و مشاهده موارد ابتلا به این سویه در کانادا امری قابل انتظار بوده است.

 

در بخشی از این بیانیه مشترک با اشاره به ادامه گسترش کووید۱۹ در جهان آمده است: مشاهده امیکرون BA ۲.۸۶ در بریتیش کلمبیا و کانادا اتفاق غیرمنتظره‌ای به شمار نمی‌رود و با توجه به ادامه گسترش کووید۱۹ در سطح جهان، ویروس کرونا همچنان به سازگاری و بقای خود ادامه می‌دهد.

 

سویه جهش‌یافته جدید BA ۲.۸۶ که «پیرولا» هم نامیده می‌شود، نخستین بار ماه گذشته میلادی در دانمارک شناسایی شد و حامل بیش از ۳۵ جهش در بخش‌های کلیدی این ویروس در مقایسه با سویه XBB ۱.۵  بود که پیش‌تر، نوع غالب در سال ۲۰۲۳ میلادی محسوب می‌شد.

 

تاکنون ایالات متحده و سوئیس نیز مواردی از این سویه جدید و بسیار جهش یافته را شناسایی و ثبت کرده‌اند.

 

سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیش‌تر پیرولا را به عنوان گونه‌ای «تحت نظارت» شناسایی کرده است. گونه‌های تحت نظارت از نظر این نهاد بین‌المللی به مواردی گفته می‌شود که یا باعث بیماری شدیدتر می‌شوند یا در مقابل واکسن‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

 

هفته گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده هم اعلام کرده بود که پیرولا ممکن است در افرادی که قبلا به کووید۱۹ مبتلا شدند یا واکسن‌های پیشگیرانه را دریافت کرده‌اند هم عفونت ایجاد کند.

 

با این حال دانشمندان علوم پزشکی گفته‌اند که اگرچه نظارت بر وضعیت گسترش پیرولا ضروری است اما با توجه به ایمنی جمعی ایجاد شده در سراسر جهان که پس از ابتلای دسته‌جمعی و واکسیناسیون سراسری حاصل شده، بعید است این سویه بتواند موج تازه و مرگباری از کووید۱۹ را ایجاد کند و به نظر می‌رسد که این مصونیت جمعی هنوز برای مهار ویروس کارآیی دارد.

 

ارزیابی‌های فعلیِ پزشکان آمریکایی از زیرسویه‌های جدید

از سوی دیگر مقامات بهداشتی آمریکا نیز با اشاره به افزایش بیماران کرونایی طی هفته‌های اخیر در چندین ایالتِ این کشور، روز گذشته از مردم خواستند در ماه آینده و با فرا رسیدن فصل پاییز، دُزهای یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

 

آمریکا در هفته‌های اخیر با موج جدیدی از ابتلاهای کرونایی ناشی از زیرسویه امیکرون موسوم به «اریس» مواجه شده است. با این حال مقامات بهداشتی این کشور معتقدند که برای پاییز امسال (۲۰۲۳) آماده هستند و در شرایط بهتری نسبت به گذشته برای مهار کووید۱۹ قرار دارند.

 

این در حالیست که بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، میزان بستری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از کووید۱۹ در این کشور طی ماه جاری میلادی (اوت) بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

 

بنابر گزارش آناتولی، پزشکان آمریکایی می‌گویند دزهای به‌روزشده واکسن کرونا تا اواسط ماه سپتامبر (ماه آینده میلادی) در این کشور در دسترس قرار می‌گیرند و تاکید دارند که واکسیناسیون علیه کووید۱۹ ایمن‌ترین راه برای اجتناب از بستری شدن در بیمارستان، تجربه پیامدهای سلامت طولانی‌مدت و مرگ و میر ناشی از این بیماری است و به همین دلیل است که مردم به ویژه گروه‌های در معرض خطر را تشویق می‌کنیم تا دزهای یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند.

 

زیرسویه اریس، یکی دیگر از زیرمجموعه‌های سویه امیکرون اکنون حدود ۲۰ درصد از کل عفونت‌های تایید شده کووید۱۹ را در ایالات متحده تشکیل می‌دهد و به گونه‌ای غالب و در حال گردش تبدیل شده است.

 

در این میان برخی از پزشکان آمریکایی احتمال اینکه سویه‌های جدید، قابلیت فرار از مصونیت‌های حاصل‌شده را داشته باشند، رد نمی‌کنند.

 

اسپوتنیک در گزارشی در این باره آورده است، دکتر «وسلی لانگ»، مدیر پزشکی میکروبیولوژی تشخیصی در بیمارستان متدیست هوستون می‌گوید که زیرسویه BA.۲.۸۶ از شاخه اولیه ویروس کرونا سرچشمه می‌گیرد، بنابراین با نوع مورد هدف واکسن‌های فعلی متفاوت است.

 

وی اضافه می‌کند: باید دید آیا BA.۲.۸۶ می‌تواند از سایر سویه‌های ویروس پیشی بگیرد یا قابلیت فرار از پاسخ‌های ایمنی ناشی از ابتلای قبلی یا واکسیناسیون قبلی را داشته باشد.

 

کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

این درحالیست که بسیاری از کشورها، آزمایش‌های بیماران و تلاش‌ برای تجزیه و تحلیل ژنوم ویروس‌های عامل موارد جدید ابتلا به کووید را به شدت کاهش داده‌اند.

 

دکتر «اریک توپول»، متخصص ژنومیک و مدیر موسسه تحقیقاتی «اسکریپس» در لا جولای کالیفرنیا می‌گوید که در این شرایط با توجه به سرعت شناسایی موارد جدید، مسیر BA.۲.۸۶ در حال حاضر خوب به نظر نمی‌رسد.

 

توپول می‌گوید که جهش‌های فراوان BA.۲.۸۶ باعث می‌شود این سویه در مقایسه با انواع قبلی به‌ طور اساسی در ساختار متفاوت باشد.

 

وی اضافه می‌کند: سوال اصلی این است که آیا BA.۲.۸۶ مسری‌تر خواهد بود یا خیر.

 

واکنش مقامات بهداشتی فرانسه به سویه‌های فعلی کرونا

وزیر بهداشت فرانسه از مردم این کشور خواست حتی در صورت بروز علائم خفیف کووید ۱۹ یا در تماس با افراد آسیب‌پذیر از ماسک استفاده کنند.

 

به گزارش آناتولی، «اورلین روسو»، وزیر بهداشت فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد استفاده اجباری از ماسک همانند اوایل همه گیری کووید۱۹ به شبکه تلویزیونی BFMTV گفت: امروز، ما این سناریو را نداریم.

 

وی ادامه داد: ما بر نظارت و ردیابی سویه‌های مختلف کرونا از جمله آن‌هایی که خطری برای سلامت عمومی ندارند و تعداد قابل توجهی از ابتلا به آن‌ها نیز وجود ندارد ولی هم اکنون در گردش هستند، ادامه می‌دهیم.

 

با این حال روسو تاکید کرد: به محض اینکه یک علامت کوچک کووید۱۹ در شما ظاهر شد یا با افراد در معرض خطر در تماس بودید، حتما از ماسک استفاده کنید.

 

فرانسه اخیرا افزایش جزئی در موارد ابتلا به کووید۱۹ را شاهد بوده و بیمارستانی در شهرستان «ژیروندِ» این کشور نیز قانون استفاده اجباری از ماسک را در داخل ساختمان اعمال کرده است.

 

در همین حال، وزارت بهداشت فرانسه تصمیم گرفته تا از ماه اکتبر یک کمپین جدید واکسیناسیون را برای افرادِ آسیب‌پذیر و در معرض خطر از جمله افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، راه اندازی کند.

 

سازمان جهانی بهداشت: افزایش ۶۳ درصدی مبتلایان کرونایی در هفته‌های اخیر

سازمان جهانی بهداشت نیز از افزایش ۶۳ درصدی موارد جدید ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر خبر داد.

 

به‌روزرسانی هفتگی اپیدمیولوژیک از سوی این سازمان بهداشت بین‌المللی نشان می‌دهد که از ۲۴ ژوئیه (ماه گذشته میلادی) تا ۲۰ اوت (ماه جاری) تعداد موارد جدید ابتلا به کووید۱۹ در سراسر جهان ۶۳ درصد یعنی نزدیک به ۱.۵ میلیون مورد افزایش یافته است.

 

***

 

مرگ ۱۱ نفر بر اثر بیماری لژیونر در لهستان

شیوع بیماری عفونی «لژیونر» که عامل آن نوعی باکتری است، مسئولان بهداشتی شهر «ژشوف» در جنوب شرق لهستان را نگران کرده است.

 

کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

مقامات بهداشتی لهستان اعلام کردند که در پی شیوع بیماری لژیونر در شهر ژشوف این کشور در مرز اوکراین، تاکنون ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

به گفته این مقامات، افراد فوت شده بین ۶۴ تا ۹۵ سال سن داشتند و همگی به بیماری‌های مزمن دیگری نیز مبتلا بودند.

 

عامل بیماری سینه‌پهلوی لژیونر یک باکتری به نام «لژیونلا» است که زیستگاه آن در محیط‌های آبی گرم است و به طور معمول در مکان‌هایی مانند هتل‌ها، بیمارستان‌ها یا دفاتری که باکتری وارد منابع آب آن شده‌اند، دیده می‌شود.

 

این باکتری می‌تواند توسط سیستم‌های تهویه، مرطوب‌سازها، استخرهای آب گرم، جکوزی‌ها و همینطور شیرها و دوش‌هایی که دیر به دیر استفاده می‌شوند، پخش شود.

 

بیماری لژیونر که از طریق استنشاق وارد دستگاه تنفسی انسان می‌شود، باعث بروز مشکلات عفونی و تنفسی شدید شده و علائمی شدیدتر از سینه‌پهلوی معمولی دارد. تب، سرفه، بی‌حالی، درد و خستگی به همراه تپش قلب از علائم این بیماری است و درمان آن اغلب به تزریق داخل وریدی آنتی‌بیوتیک و اکسیژن از طریق ماسک صورت یا دستگاه نیاز دارد.

 

«آدام سیدور»، بازرس بهداشت منطقه‌ای شهر ژشوف در مرز اوکراین به خبرنگاران گفت: ما تاکنون ۱۴۴ مورد ابتلا و ۱۱ مورد مرگ را تأیید کرده‌ایم.

 

وی اضافه کرد: ما به دنبال منبع آلودگی هستیم و در حال حاضر آلودگی شبکه آب سرد و گرم در دست بررسی است.

 

با توجه به نتایج آزمایشات، وجود باکتری لژیونلا در سطوح مختلف در نیمی از ۱۸ نمونه اولیه گرفته شده از تاسیساتِ آبی تایید شده است. با این حال سیدور اضافه کرد که تعیین منبع اصلی آلودگی هنوز غیرممکن است و در این خصوص روزهای آینده تعیین‌کننده خواهند بود.

 

در همین حال مقامات ژشوف که ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، می‌گویند در آخر هفته گذشته برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری مشغول انجام ضدعفونی شبکه آب و فاضلاب این شهر بوده‌اند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------