مرگ یک نوجوان آمریکایی در چالش چیپس تند



چالش چیپس تند،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
«ممکن است خوردن این چیپس آنهم با غلظت بالای کپسایسین (ماده شیمیایی است که برای تولید اسپری فلفل ) باعث مرگ شود. این واقعاً به میزان کپسایسینی که یک فرد در معرض آن قرار گرفته بستگی دارد و در دوزهای بالا، حتی می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم یا غیرطبیعی شود و آسیب غیرقابل برگشتی به قلب وارد کند.»

به گزارش عصر ایران به نقل از یورونیوز، پس از آغاز تحقیقات درباره مرگ یک نوجوان ۱۴ ساله در ایالت ماساچوست آمریکا که گفته می‌شود در اثر شرکت در چالش «چیپس تند» جان باخته، شرکت «پاکوئی» مستقر در تگزاس که تولیدکننده این چیپس بی‌نهایت تند است، اقدام به جمع‌آوری آن ازقفسه‌های فروشگاههای آمریکا کرد.

 

این شرکت روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز «تاسف عمیق» از مرگ هریس ولوبا در اول سپتامبر، اعلام کرد که از همه فروشندگان نیز خواسته است تا از فروش آن خودداری کنند.

 

بهای این چیپس ذرت که «One Chip Challenge» نام دارد و در پاکت آن تنها یک عدد «ترتیلای مثلثی سیاه رنگ آغشته به فلفل» وجود دارد، حدود ۱۰ دلار است.

 

جعبه این ترتیلای کوچک نیز به شکل تابوت است و روی بسته هشدار داده شده که برای بزرگسالان تولید شده و باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

 

در بیانیه جدید این شرکت که روی وبسایت آن منتشر شده، آمده است: «ما شاهد افزایش شمار نوجوانان و دیگر افرادی هستیم که به این هشدارها توجه نکرده‌اند و در نتیجه، در حالی که محصول همچنان به استانداردهای ایمنی مواد غذایی پایبند است، به دلیل احتیاط فراوان، بطور فعال با خرده فروشان همکاری می‌کنیم تا محصول را از قفسه‌ها حذف کنیم.»

 

هشدار مقامات ماساچوست

مقامات ماساچوست نیز به والدین در مورد این چالش که در رسانه‌های اجتماعی از جمله تیک تاک محبوب شده، هشدار دادند.

 

اگرچه سالهاست که این چیپس و چالش آن وجود دارد، اما اخیرا در شبکه‌های اجتماعی افراد زیادی از جمله نوجوانان، ویدیوهایی از خود را در حال باز کردن بسته‌بندی و خوردن آن سپس واکنش‌هایشان به تندی بیش از حد آن منتشر کرده‌اند. در برخی از ویدئوها افراد غش کردند، دچار حالت تهوع شدند یا برای آب التماس می‌کنند.

 

جوزف ارلی، دادستان ناحیه ورچستر نیز اعلام کرد: «ما از والدین می‌خواهیم که در این باره با فرزندانشان صحبت کنند و به آنها تاکید کنند که در این چالش شرکت نکنند. در سایر ایالت‌ها نوجوانانی به دلیل شرکت در این چالش، در بیمارستان بستری شده‌اند.»

 

بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم ۳ دانش آموز دبیرستان در کالیفرنیا و ۷ دانش آموز نیز سال گذشته در مدرسه‌ای در مینه سوتا پس از شرکت در این چالش در بیمارستان بستری شده‌اند.

 

ماده شیمیایی کپسایسین

از نظر دکتر لورن رایس، رئیس اورژانس اطفال در مرکز پزشکی Tufts در بوستون، تندی شدید و بیمار شدن مصرف‌کنندگان این چیپس تورتیلا، از آن روست که در تهیه آن برخی ادویه‌های بشدت تحریک کننده و تند مانند کپسایسین وجود دارد. کپسایسین یک ماده شیمیایی است که برای تولید اسپری فلفل استفاده می‌شود که بسیار قوی و تحریک کننده است.

 

پیتر چای، دانشیار پزشکی اورژانس و سم شناسی پزشکی در بیمارستان بریگهام در بوستون نیز نسبت به خطرناک بودن این چیپس تحت شرایطی هشدار می‌دهد و می‌گوید: «ممکن است خوردن این چیپس آنهم با غلظت بالای کپسایسین باعث مرگ شود. این واقعاً به میزان کپسایسینی که یک فرد در معرض آن قرار گرفته بستگی دارد و در دوزهای بالا، حتی می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم یا غیرطبیعی شود و آسیب غیرقابل برگشتی به قلب وارد کند.»

 

روی پاکت این محصول، علاوه بر نامش یعنی «چالش یک چیپس» نوشته‌های دیگری نیز دیده می‌شود که خریدار را تشویق به خوردن همه آن می‌کند و از آنها می خواهد که واکنش‌هایشان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

 

همچنین از آنها می‌پرسد که چقدر می‌توانند در مقیاس «از یک دقیقه تا یک ساعت» دوام بیاورند؟

 

همچنین این اخطار روی بسته نوشته شده که پس از لمس چیپس، حتما دست‌های خود را بشویند و در صورتی که دچار مشکل در تنفس، غش یا حالت تهوع شدید شدند، به دنبال کمک پزشکی باشید.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------