خبر خوب برای درمان تومورهای سرطانی



تومور سرطانی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
متخصصان علوم پزشکی در یک آزمایش جدید موفق به شناسایی روش درمانی «microRNA هدفمند درجه یک» با توانایی کاهش سرعت رشد تومورهای سرطانی شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اطلاع‌رسانی دانشگاه پردو، در روش درمانی جدید که توسط محققان همین دانشگاه کشف شده است با فریب دادن سلول‌های سرطانی از طریق جذب قطعه‌ای از RNA که به طور طبیعی می‌تواند روند تقسیم سلولی را متوقف کند به تومور حمله می‌شود.

 

متخصصان در این آزمایش دریافتند تومورهایی که با این شیوه جدید تحت درمان قرار می‌گیرند در طول دوره ۲۱ روزه این تحقیق، رشد نکرده و بزرگتر نشدند در حالیکه در همین بازه زمانی اندازه تومورهای سرطانی که تحت درمان قرار نگرفتند سه برابر بزرگتر شده است.

 

سرطان ممکن است از هر جایی از بدن انسان شروع شود و مشخصه آن، سلول‌هایی است که به طور غیرقابل کنترلی تقسیم می‌شوند و احتمال دارد بتوانند سیگنال‌های مرگ یا توقف تقسیم سلولی را نادیده بگیرند و حتی از سیستم ایمنی فرار کنند.

 

محققان می‌گویند: این روش درمانی که روی موش‌ها آزمایش شده است با یک سیستم تحویل همراه می‌شود که سلول‌های سرطانی را با کمک نسخه اصلاح‌شده‌ای از microRNA-۳۴a ؛ مولکولی که «مثل ترمز خودرو» عمل می‌کند، هدف قرار می‌دهد و در نهایت تقسیم سلولی را کند یا متوقف می‌کند.

 

محققان امیدوارند که با شناسایی این شیوه درمانی جدید به گزینه‌های بهتر و کارآمدتری برای مهار رشد تومورهای سرطانی و درمان این بیماری کشنده دست پیدا کنند.

 

آمارهای جهانی اخیرا از افزایش نگران‌کننده موارد ابتلا به سرطان در بسیاری از نقاط جهان و در سنین مختلف خبر می‌دهد به گونه‌ای که این روزها ابتلا به سرطان دیگر حتی محدودیت سنی نمی‌شناسد و جوانترها را نیز درگیر می‌کند.

 

در حالی که ژنتیک عامل مهمی در افزایش ابتلا به سرطان است، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و دخانیات، کم‌تحرکی و چاقی نیز از عوامل مهم ابتلا به این بیماری هستند.

 

به گزارش شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز»، نتایج یک مطالعه آماری جدید از افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به سرطان در کشورهای مختلف جهان به‌ ویژه در افراد زیر ۵۰ سال در ۳۰ سال گذشته خبر می‌دهد.

 

در سه دهه اخیر بیش از سه میلیون و ۲۶۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۴ تا ۴۹ سال در ۲۰۴ کشور جهان به سرطان مبتلا شده‌اند.

 

متخصصان در این مطالعه داده‌های ۲۰۴ کشور را بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ بررسی کرده و دریافته‌اند که در سال  ۲۰۱۹ میلادی بیش از سه میلیون و ۲۶۰ هزار مورد سرطان زودرس در این کشورها گزارش شده که نسبت به یک میلیون و ۸۲۰ هزار مورد ابتلا در سال ۱۹۹۰ به میزان ۷۹.۱ درصدی افزایش داشته است.

 

در این پژوهش، ابتلا به سرطان در سنین ۱۴ تا ۴۹ سالگی بررسی شد.

 

متخصصان همچنین دریافتند که تعداد مرگ‌ومیرهای زودرس ناشی از سرطان از حدود ۸۰۰ هزار مورد در سال ۱۹۹۰ به ۱.۰۶ میلیون مورد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

 

در عین حال از ۲۹ نوع سرطانی که مطالعه شدند، سرطان پستان در سال ۲۰۱۹ بیشترین موارد شروع زودرس یعنی ۱۶.۵ درصد و همچنین بیشترین موارد مرگ‌ومیر زودرس، یعنی حدود ۱۲.۸۴ درصد را به خود اختصاص داد.

 

همچنین در طول این دوره ۳۰ ساله سرطان پروستات و سرطان نازوفارنکس که به سر و گردن مربوط می‌شود،‌ سریع‌ترین افزایش در نرخ ابتلا به سرطان با شروع زودرس را نشان دادند.

 

متخصصان سرطان هشدار می‌دهند که این اعداد و آمار قابل‌ توجه‌ و نگران کننده هستند.

 

محققان با توجه به نتایج این مطالعه پیش‌بینی می‌کنند که نرخ ابتلا به سرطان زودرس تا سال ۲۰۳۰ میلادی به میزان ۳۱ درصد افزایش می‌یابد در حالی که مرگ‌ومیر ناشی از سرطان هم با افزایش ۲۱ درصدی مواجه خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------