ترکیب قرص ضد بارداری و داروی مسکن خطرناک است



مضرات ترکیب قرص ضد بارداری و داروی مسکن،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مطالعات پیشین نشان داده بود که به طور طبیعی مصرف قرص های ضدبارداری با افزایش احتمال لخته شدن خون همراه است اما نتایج یک مطالعه گسترده جدید اثبات کرد این خطر به طور خاص اگر داروهای ضدبارداری و قرص های تسکین دهنده درد همزمان مصرف شوند، بیشتر می شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید که روی ۲ میلیون زن دانمارکی انجام شد، نشان داد: زنانی که از قرص ‌های ضدبارداری یا سایر داروهای ضد بارداری حاوی استروژن استفاده می‌ کردند، در معرض خطر ابتلا به لخته خون در پاها یا ریه ‌ها هستند. در این مطالعه همچنین  محققان دریافتند خطر لخته شدن خون در طول هفته‌ های مصرف این داروها افزایش یافته و زمانی که این زنان از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز استفاده کردند، این خطر بیشتر شد البته باید توجه داشت به طور کلی احتمال لخته شدن خون برای زنان در این شرایط نگران کننده نبوده و  و هنوز از نظر آماری بسیار کم است.

 

دکتر کولین دنی، مدیر برنامه ریزی خانواده در بیمارستان لانگون دانشگاه نیویورک در این رابطه  گفت: زنانی که در حال مصرف داروهای کنترل بارداری هورمونی هستند نیازی به نگرانی در مورد استفاده از داروهای مسکن غیراستروئیدی برای مدت کوتاهی ندارند بلکه مصرف طولانی این داروها با یکدیگر مشکل زا خواهد بود.

 

وی در ادامه توضیحاتش افزود: بسیار مهم است که خطر لخته شدن خون مرتبط با کنترل بارداری را در کانون توجه داشته باشیم زیرا برای مثال، این خطر بسیار کمتر از احتمال ایجاد لخته در دوران بارداری یا چند ماه پس از آن است.

 

برای بررسی دقیق این موضوع، محققان سوابق پزشکی ۲ میلیون زن ۱۵ تا ۴۴۹۹ ساله را که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ در دانمارک زندگی می‌ کردند، تجزیه و تحلیل کردند. در آن دوره، تنها بیش از ۸۷۰۰ نفر برای اولین بار دچار ترومبوآمبولی وریدی شدند که لخته خون در ورید پا یا ریه‌ های آن ها به وجود آمد.

 

به طور کلی، این مطالعه نشان داد: استفاده از مسکن های مورد ذکر به تنهایی با افزایش خطر لخته شدن خون در مقایسه با دوره‌ هایی که زنان از مسکن‌ها استفاده نمی‌ کردند، مرتبط بود. به طور مشابه، این خطر در میان زنانی که به تنهایی از داروهای کنترل بارداری حاوی استروژن استفاده می کردند، افزایش یافت و  وقتی این دو با هم ترکیب شدند، خطر لخته شدن خون افزایش قابل توجهی را نشان داد.

 

دکتر امانی میدی، سرپرست این مطالعه و محقق انجمن سرطان دانمارک در کپنهاگ، در این رابطه می ‌گوید: بخش جالب این است که خطر مصرف همزمان بیشتر از مجموع خطرات مصرف مجزای این دارو ها  است.

 

محققان برآورد کردند که حدود ۴ نفر از ۱۰۰ هزار زن  که از داروهای کنترل بارداری استفاده می کنند اما هنگامی که این داروها با مسکن های استروئیدی به طور همزمان استفاده شود، آمار فوق به ۲۳ نفر در هر صد هزار نفر افزایش پیدا می کند.

 

دکتر میدی خاطرنشان کرد: اگرچه لخته شدن خون از عوارض غیر معمول برخی از داروهای ضد بارداری است، اما می تواند بسیار جدی باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------