یافتن راهی برای درمان افراد با سیستم ایمنی ضعیف



سیستم ایمنی بدن،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
تحقیقات جدید به رهبری دانشگاه کوئینز بلفاست پیشرفتی در زمینه میکروبیولوژی ایجاد کرده است که می تواند منجر به توسعه درمان های جدیدی برای افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف مانند مبتلایان به فیبروز کیستیک شود.

به گزارش سیناپرس، محققان برای انجام مطالعه خود، باکتری آکروموباکتر را بررسی کردند که می تواند باعث عفونت مزمن ریه و آسیب بافتی در راه های هوایی شود. این مطالعه نشان می دهد، چگونه این باکتری بر دفاع ایمنی بدن برای تکثیر و ادامه رشد غلبه می کند.

 

پروفسور میگوئل ای والوانو (Miguel A. Valvano) رئیس میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی در موسسه پزشکی تجربی در دانشگاه کوئینز بلفاست و محقق اصلی این مطالعه، توضیح می ‌دهد: باکتری‌های آکروموباکتر می‌ توانند باعث عفونت‌های مزمن و بالقوه شدید شوند. با این حال، تا کنون، نحوه تعامل این باکتری فرصت طلب با سیستم ایمنی بدن انسان به خوبی شناخته نشده است.

 

این باکتری‌ها در مقابل عملکرد آنتی‌ بیوتیک‌ های متعدد مقاومت می ‌کنند؛ بنابراین، درمان عفونت توسط این میکروارگانیسم‌ها با درمان ‌های مرسوم، به ‌ویژه در افرادی که مبتلا به فیبروز کیستیک یا سایر بیماری‌های تضعیف‌ کننده سیستم ایمنی هستند، بسیار دشوار است.

 

این تیم تحقیقاتی کشف کردند:پس از کنترل شدن توسط سلول‌های ایمنی بدن، این باکتری‌ها می‌ توانند با استفاده از یک مجتمع پروتئینی تخصصی به نام سیستم ترشح نوع III، در داخل سلول‌ها زنده بمانند تا مولکول‌هایی را مستقر کنند که باعث مرگ سلول‌های ایمنی می ‌شوند. خود تخریبی سلول های ایمنی زنگ خطری را به صدا در می آورد که منجر به استخدام سایر سلول های ایمنی برای مبارزه با مهاجمان می شود.

 

با این حال، سلول‌های ایمنی که در دو حسگر التهابی به نام‌های NLRC4 و NLRP3 کمبود دارند، نمی ‌میرند که نشان می‌دهد این دو حسگر برای شناسایی پاتوژن مورد نیاز هستند.

 

محققان مشاهده کردند؛ عفونت آکروموباکتر منجر به آسیب در ساختار ریه شده و در صورتی که مسیر ترشحی تخصصی عملکردی داشته باشد، باعث بیماری شدید می شود، اما اگر باکتری ها جهش هایی را در سیستم ترشحی ایجاد کنند، اینگونه نیست.

 

این نتیجه نشان می ‌دهد: زنگ خطر خود تخریبی ماکروفاژها توسط مسیر سیستم ترشحی نوع III ایجاد می ‌شود، اما این پاسخ التهابی برای سیستم ایمنی برای شکست دادن باکتری‌ها کافی نیست.

 

دانشمندان اعلام کردند که مرحله بعدی تحقیق این است که مشخص شود چه پروتئین های بیماری زای دیگری در آرمنتاریوم آکروموباکتر وجود دارد که به آن کمک می کند زنده بماند و به انواع سلول های دیگر بدن حمله کند. همچنین سیستم ترشح نوع III یا سایر پروتئین‌ها می ‌تواند برای توسعه درمان‌های جدید مفید باشد.

 

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در مجله تخصصی Cell Reports منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------