مرگ زودرس در کمین نوزادان اصلاح‌ژنتیکی‌شده



اخبار,اخبار پزشکی

محققان با انجام آزمایشاتی دریافتند که نوزادانی که با اصلاح ژنتیکی به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

به گزارش فارس، سال گذشته « جیانکوی هه » دانشمند چینی با تولد نخستین نوزادان اصلاح‌ژنتیکی شده دنیا را شگفت‌زده کرد، این نوزادان با اصلاح ژن « CCR5» به دنیا آمدند؛ اکنون دانشمندان دانشگاه «کالیفرنیا، برکلی» دریافتند که اصلاح ژن کریسپر ممکن است با مرگ زودرس در ارتباط باشد.

 

براساس گزارش «نیواطلس»، درگذشته یک جهش ژنتیکی طبیعی در CCR5 کشف شد که مقاومتی را نسبت به ویروس HIV ایجاد می‌‌کرد، از همین رو این دانشمند چینی از فناوری کریسپر برای جهش ژن CCR5 استفاده کرد تا نوزادانی مقاوم به ایدز به دنیا بیایند.

 

یکی از بحث‌ها پیرامون این پروژه این است که پیامدهای تغییر و حذف ژن CCR5 در این روش به طور دقیق مشخص نیست؛ در مطالعات پیشین اعلام شد این تغییر علاوه بر جلوگیری از ایدز، ممکن است این افراد را در معرض ابتلا به آنفولانزا و ویروس نیل غربی قرار دهد.

 

برای درک بهتر پیامدهای گسترده این جهش،‌ «نیلسن» نویسنده ارشد این مطالعه و «شینزو وی» یکی از نویسندگان، بیش از 400 هزار ژنوم ثبت شده در «بیوبانک بریتانیا» را اسکن کردند. آنها دریافتند، افرادی با دو نسخه جهش‌یافته ژن CCR5، نسبت به افرادی که فاقد این نسخه هستند، 21 درصد احتمال بیشتری برای مرگ زودرس دارند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------