شناسایی ویروس‌های مُسری با استفاده از تلفن هوشمند



اخبار,اخبار پزشکی,ویروس‌های مُسری
محققان دانشگاه آریزونا موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که با استفاده از تلفن هوشمند و یک تراشه میکروفلوئیدی کاغذی ویروس‌های مسری را سریع شناسایی می‌کنند.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری مدیکال نیوز، ویروس‌ها به میزان بسیار اندک و حدود ۱۰ ذره هم می‌توانند مسری و خطرناک باشند. به ویژه نورووریروس‌ها که بیماری‌های ناشی از آنان بسیار شایع است.

 

ویروس‌ها به سرعت در آب پخش می‌شوند. دستگاه‌های کنونی برای تشخیص نوروویروس به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و طیف وسیعی از میکروسکوپ‌ها، طیف‌سنج ها و لیزرهای پیشرفته و گران‌قیمت نیاز دارند که تابش و طول موج نور را اندازه‌گیری کنند.

 

محققان دانشگاه آریزونا به منظور شناسایی ویروس‌ها حتی در سطح کم روشی را توسعه داده‌اند. در این روش از یک ورق کاغذ و تلفن هوشمند استفاده می‌شود. ساختار فیبری کاغذ به گونه‌ای است که بدون نیاز به پمپاژ و به صورت خودکار ، آب را پخش می‌کند. در این روش برای جلوگیری از تاثیر اثرات تداخل نور از ذرات فلوروسنت استفاده می‌شود و به جای اندازه‌گیری شدت نور از شمارش ذرات فلوروسنت استفاده می‌شود.

 

در این روش به یک طرف تراشه میکروفلوئیدی کاغذی آب و به انتهای دیگر نانوذرات فلوروسنت پلی استایرن اضافه می‌شود. هریکی از این ذرات فلورسنت به آنتی بادی‌های جنگنده با ویروس متصل می‌شوند. اگر نوروویروس‌ها در آب وجود داشته باشند، آنتی بادی‌ها به آن حمله می‌کنند و ذرات فلوروسنتی که به آنان متصل شده‌اند، تجمع می‌یابند و به راحتی با استفاده از میکروسکوپ‌های تلفن هوشمند قابل شناسایی هستند.

 

این روش بسیار ساده و ارزان‌قیمت است و می‌توان با آن ویروس‌ها را به راحتی شناسایی کرد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه ACS Omega منتشر شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------